Wicca
Hur börjar man som wicca? Funderar på att bli wicca, så jag undrar hur man börjar och vilka böcker man ska läsa? Jag vill vara solitär. Hur får man tag på örter och stenar? Och rökelse? Finns ingen newage butik i Umeå där jag bor, så…finns det nn speciell ritual för att inviga sig själv i häxkonst?
För att vara lite petig så är det wiccan man blir - wicca är namnet på religionen, medan wiccan (pl. wiccaner) är namnet på dess tillhängare. ;)
Men om man nu känner att wicca är rätt för en, så är det alltid en bra idé att börja läsa. Läs, läs, läs. Det finns i alla fall en tråd med boktips vad jag vet här på sidan med rekommendationer, men jag skulle nog egentligen rekommendera att läsa så mycket du kan komma över. Tänk bara på att alla skribenter har olika syn på saker och ting, och det är helt okej att vara kritisk och ifrågasätta.
Det finns även en hel del på wicca.nu, som är en utmärkt sida på svenska som täcker mycket av det som är bra att veta.
När man har ett litet hum om vad wicca går ut på, hur högtiderna firas och varför, är det en bra idé att börja utöva. Fira en högtid, eller gör en Meditation över gudomar, element, årshjulet… Det är viktigt att komma ihåg att man inte kan göra "fel" - många jag känner väntade länge med att till exempel fira högtiderna eftersom de var rädda att göra fel vid en ritual, men det finns inget "fel" och inga krav på perfektion. Är du dessutom solitär, som är det allra vanligaste bland svenska wiccaner, så är vad som än händer mellan dig och gudomarna, och tro mig, de bryr dig inte om ifall du stakar eller välter Bägaren. ;)
Det vanligaste för solitära wiccaner (tänk på att häxkonst och wicca inte är samma sak) som vill markera att man har valt just wicca som sin väg i livet är att man håller en självdedikeringsritual. Det gör man typiskt när man följt wicca i ett år och en dag, dels för att man då har hunnit gå igenom hela årshjulet så att man verkligen vet vad det innebär, men också för att det ger en tid att tänka efter och känna om det är just wicca som ligger en närmast om hjärtat. Hur en sådan ritual utformas kan bara dedikanten själv säga, men något som är ganska vanligt är att man avger ett slags löfte om att det är ju den wiccanska vägen man vill följa. Förhoppningsvis kommer du efter ett år ha koll på hur man utformar en ritual, så du borde kunna känna dig tillräckligt bekväm att tänka ut vad som passar just dig. Jag brukar rekommendera att man dels använder sig av något som symboliskt markerar ens pånyttfödelse som wiccan, och dels väver in sina talanger eller intressen i en sådan ritual. Är du bra på att sjunga kan du till exempel avge ditt löfte som en sång; är du duktig på att teckna kan du göra en fin teckning runt det wiccanska rådet, eller vad som nu passar dig. Tänk på att samma sak som ovan gäller även här; det kan inte bli "fel". Detta om något är DIN ritual, och den ska passa DIG.
Vad gäller rökelse och liknande är det inte det som är det viktigaste - det viktigaste är vad du tror och känner. Är till exempel rökelse och kristaller något som intresserar dig annars också, så finns det en hel del ställen, i alla fall på nätet, som du kan handla ifrån; men vänta hellre tills du kommit en bit in i ditt liv som wiccan innan du lägger pengar på en massa utrustning - på så vis vet du att wicca verkligen är för dig innan du handlar en massa.
Är du ändå shoppingsugen kan du med fördel titta på Lindas underbara butik, javascript:nicTemp(); hon gör mycket i butiken själv eller beställer från vänner, och ekologiskt och återanvänt är ledord. ;)
Hoppas det här har hjälpt lite; annars är det såklart bara att ställa fler frågor. :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag brukar ställa frågan till sökare: Varför vill du bli wiccan? Finns det några andra religioner som skulle passa bra eller bättre än wicca?
Inte för att jag är nyfiken på vad du ska svara utan för att du ska börja fundera själv om religion, livsåskådning och tro.
Lycka till!