Högtider - har ni favoriter (och inte)?
Jag satt och funderade lite på de olika högtiderna och grunnade på varför somliga känns mer angelägna för min del än andra. Jag älskar till exempel Beltane, nog mycket för att jag dels älskar våren och dels har ganska nostalgiska minnen från mitt första Beltane-firade; den första wiccanska sabbaten jag firade. Samhain har också en speciell plats i mitt hjärta och har alltid haft, redan innan jag fick reda på att jag var wiccan.
Däremot har jag svårt att känna någonting för Ostara. Och igen, jag älskar vår och det är underligt eftersom jag gärna firar den på alla möjliga sätt och gärna flera gånger om. Jag tycker inte illa om högtiden, jag känner mig bara lite… "blah" inför den, som om jag skulle kunna hoppa över den utan att gräma mig, utan någon egentlig bra förklaring. Jag vet att många känner lite likadant inför till exempel Imbolc, eftersom vi inte direkt ser så mycket liv här då, men det har jag underligt nog inga problem med.
Finns det fler än jag som hyser en oförklarlig (eller kanske till och med förklarlig) ovilja mot vissa högtider?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag har inte ens hunnit fira alla då jag började med wicca i maj 2014. Men av de få som jag utövat är det Litha som är favoriten.
Älskar Beltane och Samhain. De känns som varandras motsattser och jag tror att det är därför. Även om det borde vara Beltane - Yule. Men det är de tillfällen man kan känna magin hela tiden. Då slöjan är som tunnast kanske =) Känner alltid att jag får en extra boost rent kreativt då också.
Har svårt att komma på vad jag ska göra riktigt på Imbolc och Lammas.
Ostara är mig kär, men det tror jag är p.g.a. att det var min första, första gången jag fick kontakt =)