Wicca iFokus

Wicca

Etikettgudinnan-och-guden
Läst 1456 ggr
Sommarek
4

Bra resurser för guden?

Som vi ju har talat om tidigare (http://wicca.ifokus.se/discussions/515eb49a8e0e74427400208d-guden-inom-wicca) här på sidan verkar det ibland som om gudinnan tar mer plats än guden i wicca, av olika skäl. Jag har suttit och pysslat lite med en slags bönbok, och även där har jag märkt att det är en viss övervikt mot den kvinnliga; man ber till "den stora modern", "visa gudinnan" och så vidare - men ganska få böner och sånger inkluderar guden. Jag tycker ju som många kanske vet att hela poängen med wicca är dualiteten, så finns det någon som har några tips på sånger eller böner som inkluderar dem bägge? (Vissa får man göra om själv; när vi sjunger "May the circle be open" brukar jag byta ut raden "may the love of the goddess be ever in your heart" mot "may the god and the goddess be ever in your heart", till exempel…)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

BabyDragon
1

Den ändringen har jag också gjort, men har mest gjort egna där båda är med =)Har upplevt att gudinnan och guden ibland tagit olika mycketnärvaro beroende på årstiden i cirkeln. Ibland lika, ibland mer och den andra mindre men alltid så att de balanserats under året.