Religiösa mindre intelligenta?
Det finns ju en studie som har varit ute ett tag, som skulle påvisa att religiösa personer är mindre intelligenta än personer som vänt religion ryggen. Jag är dels lite nyfiken på att höra vad folk här inne tycker om teorin, och dels lite tveksam till om det verkligen går att applicera på wiccaner. Det låter kanske förmätet, men vi har ju inte så mycket gemensamt med anhängare av de större religionerna. Vi tror inte på att man ska lyda blint utan att ifrågasätta; vi tror på att vi själva har ansvar för våra handlingar; vi har inga dogmer och tror inte på att ett litet snedsteg resulterar i evig pina och så vidare. Detta för min del låter mer intelligent än motsatsen, båda vad gäller IQ och till exempel EQ.
De har även dragit slutsatser mellan religiösitet och utbildning/arbete, vilket inte alls stämmer på till exempel mig (högutbildad, bra jobb etc, och min IQ ska tydligen vara riktigt hög, dessutom) . Vad tror ni själva? Finns det ett sammanhang mellan religiösitet och intelligens? Stämmer det in på wiccaner såväl som andra?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Tror faktiskt inte det stämmer. Och sen finns de ju dem som balanserar religion och vetenskap (i de religioner där de inte kan mötas) och tror att de i en sådan undersökning skulle ställa sig som ickereligiös person i det testet då? Sen finns det ju en viss Tabu mot religion i vissa länder där de kanske hellre sätter sig som ateister än att erkänna. Det beror så mycket på vart studien är gjord. Land, samhälle, teststorlek.
Känns som att det är ännu ett utfall som bara när ett vi och dom tänkande. Har själv svårt att definiera mig som religiös person, även då jag tror på gudar :S

"Har själv svårt att definiera mig som religiös person, även då jag tror på gudar :S " känns igen
Jag tror att undersökningen kan stämma in på de större religionerna som är ortodoxa i sin utformning. De religioner som är ortopraxiska kräver mer av utövaren och därför krävs det lite smartare människor som följer/utövar ortopraxisk religion tror jag.
Om jag kollar igenom mina vänner som är wiccaner så är de flesta högutbildade eller extremt smarta och intelligenta.
#1 och #2, har det med det som folk oftast lägger i ordet att göra, tror ni? Det kan ju idag ha en ganska negativ klang.
#3, ungefär så jag tänker också.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus