Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 3193 ggr
emelieeileme
0

Skolarbete

Hej!

Skolarbete på gång! Jag och mina klasskamrater har valt ämnet då det är någonting som intresserar oss alla, vi vill gärna veta allt möjligt. Vi har kommit på några frågor som vi verkligen skulle uppskatta om någon eller fler av er ville svara på, antingen här eller på PM! Är det någonting bortsett från frågorna är det bara att berätta, tack på förhand!

-Hur ser Wicca på vetenskap?

-Tror wiccaner på Gud eller liknande motsvarighet?

-Hur ser man på jämnställdhet, homosexuella och olika raser?

-Hur firas högtiderna?

-Vad gör man vid månhögtiderna?

-Varför tror du som person på Wicca och hur kom det sig att du gick med i religionen?

- påverkar denna religion ditt arbetsliv eller familjeliv på något sätt?

-Hur ser du på döden?

-Vilken människorsyn har du?

Sommarek
2

Hej!

Du kommer nog inte få några svar som gäller precis alla wiccaner. Eftersom vi inte några heliga skrifter, inga lagar och förbud, så finns det inget givet förhållningssätt till dina frågor; det är upp till var och en att använda sitt sunda förnuft. Men med det sagt, här är mina svar:

- Det beror sig väl på vad för vetenskap vi talar om. Om det är sådant som hur världen uppstod och likande, så är det något jag absolut tror på. Är det däremot vetenskap som involverar grymma djurförsök eller liknande så är det inget jag stöder.
- Wiccaner ser på det gudomliga som både manligt och kvinnligt, alltså åtminstone en gud och en gudinna. Sedan finns det de som anser att alla gudar (Tor, Lugh, och så vidre) och alla gudinnor (som Freja eller Morrigan) är olika aspekter av en och samma varelse, medan andra anser att de är olika individer som du och jag.
- För min del är det självklart att alla har lika värde oavsett etnicitet, kön eller läggning.
- Det varierar. Eftersom våra högtider är relaterade till det som händer i naturen brukar firandet relatera till det (man tänder ljus under årets mörkaste natt och eldar vid vårdagjämningen, till exempel).
- Det är lite som att fråga "vad gör ni kristna på onsdagarna?" Alla gör olika, men eftersom månen ofta representerar gudinnan och magi brukar många esbater (alltså månhögtider) handla om detta.
- Man kan inte "gå med i" Wicca eftersom det inte finns en central kyrka. Men för min del är det för att religionen står för samma saker som jag själv alltid stått för, så det är bara logiskt.
- Inte alls.
- Det mest logiska är att tro att man reinkarnerar. Allt annat i naturen "återanvänds" efter döden, så varför skulle inte människan också kuna göra det?
- Du får nog vara lite mer precis. Vad menar du med människosyn?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Silverkorpen
2

Mina svar inom kursiv stil.

-Hur ser Wicca på vetenskap?

De flesta jag känner anser att vetenskapen förklarar det vi tror oss veta och att vi bör följa detta då det är empiriskt bevisat. Det finns alltså ingen konflikt mellan vetenskap och att vara wiccan.

-Tror wiccaner på Gud eller liknande motsvarighet?

Det är olika, vissa wiccaner tror på Guden och Gudinnan. andra tror på Gudinnan där Guden är en del av henne och andra är polyteister och vissa är panteister och vissa följer enstaka gudomar medan vissa är helt ateister.

-Hur ser man på jämnställdhet, homosexuella och olika raser?

Wicca är en religion där jämställdhet är viktigt. I vissa fall så tenderar religionen till att väga över för det kvinnliga och är således mer matriarkalt än patriarkalt. Förr i tiden ansåg man att homosexuella inte kunde vara en del av initiatorisk wicca, det har idag ändrats och jag känner många homosexuella wiccaner som är fullt ut accepterade i det wiccanska sfärerna. Raser, vi anser inte att vi ska dela in oss i raser, vi är människor och alla människor är en art.

-Hur firas högtiderna?

Vi firar de åtta högtiderna som är utplacerade runt året. Enkelt förklarat, vi firar årstidernas växling och hur jordbruket sköttes förr i tiden.

-Vad gör man vid månhögtiderna?

Då arbetar vi magiskt.

-Varför tror du som person på Wicca och hur kom det sig att du gick med i religionen?

Wicca handlar inte om att tro på wicca utan att utöva wicca. Wiccaner kan ha olika tro, tro är alltså inte viktigt för wiccaner, det är utövandet. Genom utövande upplever vi saker och det är upplevelsen som är intressant, så kallat ortopraxisk religion. Fråga er religionslärare eller slå upp vad det ordet betyder.

- påverkar denna religion ditt arbetsliv eller familjeliv på något sätt?

Nej, inte direkt. Jag sköter min religion på fritiden.

-Hur ser du på döden?

Något som är naturligt och kommer till alla förr eller senare.

-Vilken människorsyn har du?

Jag tror på att alla människor föds neutrala och utifrån miljö, kultur och uppväxt så formas människan till att vara filantrop eller misantrop eller något däremellan. Människan enligt mig är en komplex varelse som kan formas utifrån omgivningen och på så sätt stå för olika värderingar. Det viktigaste för mig är att alla människor måste ta ansvar för sina handlingar, det är den etik som jag har på mina covenmedlemmar.

emelieeileme
0

Åååh tack hörrni, superinstressant att läsa! Tack! 

#1 håller verligen med dig om djurförsöken! 

Hur kan ett högtidfirande se ut mer specifikt? Utför ni cermonier? I sånt fall, hur går dessa till? 

Hr ni många andra wiccaner i er närhet?

Sommarek
1

#3 Det är lite svårt att svara på; de flesta coven och även många som utövar ensamma anser att det är en ganska privat angelägenhet, så få delar med sig av detaljer. Det varierar dessutom en hel del, så det blir nästan omöjligt att skriva nr hur alla åtta högtiderna går till.  Men kika på länken här; där finns en hel del om hur det i allmänhet går till.

För min del är varje högtid ganska ceremoniell, men det beror nog på hur du menar.

Jag vet inte om det räknas som många, men jag har mitt coven på tre andra personer, och sedan känner jag nog ett tiotal till.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

emelieeileme
0

Okej tack så mycket! :D

Silverkorpen
0

En högtid firas oftast enligt en struktur och strukturen bygger på tradition eller ritualstruktur covenet eller utövaren har.

Jag följer tex. Svensk Faery Wiccas ritualstruktur och även den gardnerianska strukturen när jag genomför ritualer med mina gardnerianska systrar och bröder.

Men, oftast ser en ritualstruktur ut på följande sätt:

Inledning - Resande av tempel och åkallan av olika krafter så som östanvinden, södervärmen, vårfloden och den livgivande jorden.

Huvuddel - Firande av aktuell högtid, tex. vårdagjämningen.

Avslutning. - Tackar alla som deltagit i ritualen.

Detta är väldigt generellt beskrivet men så kan det gå till oftast är ritualstrukturen hemlig för ickeinvigda i covenet/traditionen då det räknas som ett av mysterierna då wicca är en mysterietradition.