Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 2096 ggr
Nattvinge
2015-03-22 02:09
4

Böner

Hej! 

Använder ni några böner i er vardag? Till exempel för att hälsa solen/månen välkomna, för att starta en ny dag, innan ni somnar etc? Alltså inte i ritualarbete eller i mer formella sammanhang utan spontant i er vardag? Har ni i så fall några ni vill dela med er av? Själv brukar jag ofta ofta hälsa månen med: 

Hell dig mångudinna, nattens fagra fyr! 

Vaka över mig, tills dagen åter gryr. 

Detta är en variant av Scott Cunninghams bön (som jag faktiskt tycker är vacker i all sin enkelhet); Hail fair moon, ruler of the night, keep me and mine safe, until the light. 

Snabba tysta vingar mellan granarna. 

Sommarek
2015-03-22 10:22
4

Jag citerar ganska ofta denna, och har den även på väggen ovanför sängen:

I rise today through the strength of Earth the wisdom of Air the passion of Fire the compassion of Water and the grace of Goddess and God. May I and all in my heart be blessed.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Silverkorpen
2015-03-22 14:37
0

Hej!

Jag själv använder väldigt sällan böner utanför cirkelarbeten. Och i cirkeln är det mer chants eller dikter som jag läser för att hylla Gudinnan och Guden eller för att uppnå något i magiskt syfte.

:) Det var fina dikter som ni har skrivit! :)

BabyDragon
2015-03-22 17:22
0

Är väldigt impulsiv och ber oftast det som kommer till mig, när det kommer till mig. T.ex när man känner tacksamhet, glädje, sorg, eller bara allmänt infall till Gudinnan, Guden eller elementen. =)