Triquetra

Ja, online. :)

Hm, "tri" har väl med trehörningen att göra, kan denna heta nåt annat? Denna blir ju rund även om den har tre delar….. Eller? Nån som vet vad "quetra" står för?
Hehe #1 Dåligt av mig att inte precisera mig ;) Undrar liksom om denna är vanlig o har någon speciell betydelse?
#2 Det är ju en påbyggd triquetra.

Jag är inte hundra, men jag skulle tro att det bara är en variant av en vanlig triquetra. :)
Det är en tripplad triquetra. Triquetra betyder i princip trehörning och är en väldigt kraftfyll symbol då den representerar talet tre i en evighetsknut.
Talet tre är ett av de starkaste magiska talen, vilket man kan se då det ofta har en betydelsefull plats i många religioner (kristendomens treenighet- fadern, son och den heliga anden, gudinnans tre ansikten inom wicca, jungfru-moder-den gamla osv)
Talet symboliserar även livscykeln (liv, död och återfödelse).
I fallet ovan har man kopplat samman tre triquetor (böjning?) vilket höjer dess styrka då man ökar talet tre med tre. Det är ett vanligt förekommande "knep" inom nummermagi att öka styrkan på ett tal genom att använda det flera gånger.
Vad som dessutom är speciellt för den här designen är att inga av uddarna pekar utåt vilket har ett symbolvärde om man vill förvara energi eller magi i smycket. Det blir ett sk slutet system där alla ingångspunkter pekar mot en annan del av symbolen och därför inte "läcker ut".
Det är en symbol som lämpar sig för att använda i tex amulett tillverkning och då främst amuletter som ska verka på bäraren och inte på omgivningen. Använd på rätt sätt kan symbolen förstärka magin i en amulett många gånger om.
Den kan även användas som en symbol för gudinnan, för den kristna treenigheten, för livscykeln osv (men då ofta i sitt grundutförande och inte i den tripplade varianten).

Aha, tack för förklaringen LinaLj!
Jag har en själv😊 tack för superbra info LinaLj!
Hej #8, har ditt inlägg inte hamnat i lite fel tråd?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jaha, jag lagt den från mobilversionen, ja ska lägga in den på rätt tråd.
sajtvärd drömmar ifokus