Vad är Wicca?
Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja veta lite mer om just denna "religion". Jag har haft ögonen på denna tro ett tag och tycker att den verkar spännande. Har ingen plan på att börja, men vill helt enkelt veta lite mer om den. Tänkte att det är bäst att fråga de som är involverade i denna tro ^^

Det borde finnas en sammanfattande artikel här på startsidan! Jag gör härmed en efterlysning. :) Det är ett stort ämne, men mycket bra information finns på www.wicca.nu Happy reading!
Kanske min text kan hjälpa? Åtminstone tills någon annan publicerat något?
Me. Myself & My Sims
Med risk för att låta bitchig är det inte en "religion", men en religion. Jag har dålig koll på hur det ser ut över hela världen, men i bland annat USA är wicca offentligt erkänd som religion av Högsta Domstolen:
http://www.religioustolerance.org/wic_rel.htm
;)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#3 Jag skrev (") för att jag inte visste om det var en religion eller "bara" en tro.. Jag är ny och har ingen aning därför jag frågar. Med vänlig hälsning, Amanda
#4 Helt okej, som sagt, det var inte för att vara bitchig. Bara till info. ;)
I övrigt är http://www.wiccainfo.se/ också en bra sida.
Wicca är i Sverige inte officiellt erkänd, även om vi som utövar Wicca ser det som vår religion. Så ni har nog båda rätt!:-)
Me. Myself & My Sims
#6 Bra att du tar upp det, jag har tänkt skapa en ny tråd om just det men inte kommit till skott. :)
Jag har precis kollat upp lite om Wicca för jag tycker att det verkar intressant och en fin religion. Jag önskar att jag inte var så skeptisk till allt som har med det övernaturliga att göra för då hade jag säkert varit en wiccan 😉 Älskar djur, natur, universum och är vegan så jag är väldigt duktig på det där med "no harm" 😃
#8 Du är absolut inte ensam om att vara skeptiker ;) men det fungerar konstigt nog ändå, förmodligen för att man har haft egna upplevelser. Är självklart alltid kritisk till dem med. Men att vara kritisk är ju inte det samma som att inte tro.
Eller så ärdet bara så för mig :P
Håller med #9; det är aldrig fel att vara skeptisk; det är så man lär sig skilja på saker som händer och saker man tror händer. :)
#8 För mig handlar wicca om att tro, wicca handlar om att uppleva. Det betyder att du kan vara ateist och wiccan utan att det skapar några konflikter. Tron inom wicca är personlig och tittar vi tex. i mitt coven så har vi alla olika trosuppfattningar men det viktiga för oss är upplevelserna i ritualerna vi utför. Det finns ett ord för detta, och det är ortopraxi. :)
#9, #10 Hm… Nu blev jag ännu mer intresserad 😃 Så man kan alltså vara wiccan och ateist? För jag tror inte på någonting övernaturligt men jag tror på vad människan kan skapa med sina tankar, dvs law of attraction och jag tror på att vara godhjärtad. Så kommer man långt i livet 🙂
#11 Så vad innebär det att vara wicca egentligen då det inte verkar vara tvunget att ha en specifik trosuppfattning? 🙂 Skulle du kunna förklara mer vad ortopraxi innebär inom wicca, jag känner att jag har lite svårt att hitta ett bra svar på det när jag googlar 😛
Hmmm… ser att jag glömde ett "inte" i första meningen. Men jag ser att du uppfattade det! :)
Ortopraxi betyder att man inte bryr sig om en beskrivning eller bok som berättar hur du ska tro och utföra dina riter, ortopraxisk religion betyder att formerna är mindre intressanta än upplevelserna. Alltså strävar wiccaner att få upplevelser än att läsa i en helig bok. Jämför med kristendomen som utgår från Bibeln där det står hur en god kristen människa ska leva. Det är viktigast för en kristen att följa den heliga texten, och tro på orden. Riterna för en kristen är mindre viktig, även om det är en viktig del av religionen med exempelvis sakramenten.
Men inom wicca så är det alltså inte tron som står i centrum utan det är vilka upplevelser vi får av våra ritualer.
Därför kan man som medlem i samma coven ha olika trosuppfattningar och perspektiv på gudomarna. Det är alltså inget problem med att vara ateist och wiccan men det skulle inte fungera att vara ateist och kristen tex.
:)
#13 Tack för att du förklarade för mig :)
Vilka upplevelser skulle det kunna vara som man får av ritualer? Menar du hur det påverkar en känslomässigt?
Jag vill lära mig mer om Wicca känner jag, vet ju egentligen ingenting just nu men det lilla jag vet låter intressant, känns som att det skulle kunna vara något för mig.
Jag ska inte svara för #13, men för min del är ritualer till för dels att fira högtiderna och dels för att "umgås" med gudomarna, så man kan absolut få starka upplevelser där på båda visen.
Precis som #15 skriver så upplever jag en stark kontakt med det gudomliga och det kan vara naturens härliga känsla eller rent kommunicerande med Gudinnan och Guden. Ritualerna är till för det och även uppmärksamma naturens manifesteringar i de olika årstiderna.
Så, det kan vara känslomässigt men oftast upplever jag att när jag genomför ritualer så blir jag hel då jag får kontakt med mitt gudomliga. :)
#14 Vilka upplevelser just DU skulle få utav ritualerna är en fråga som bara du kan ta reda på genom att utföra dem. Alla ser och upplever världen på olika sätt, samma sak gäller här.