Bli ett träd efter döden
Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker den här idén är alldeles underbar!
http://www.earthporm.com/bye-bye-coffins-these-organic-burial-pods-turn-your-loved-ones-into-trees/
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
En jättebra idé :) Skulle nog kanske själv vilja begravas på det sättet.
//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner
Har sagt länge att jag skulle vilja få min aska begravd i skogen och ett träd ovanpå det. Men det får man ju inte. Det här vore absolut något i den stilen =) Tänk att gå och besöka en minnesskog, istället för en skog av stenar.
Fantastisk idé! Tilltalas verkligen av den. Har alltid älskat träd. Det känns så uråldrigt och representerar väl livets kretslopp. Jag tycker däremot kanske att man borde kremera kvarlevorna först.
Snabba tysta vingar mellan granarna.
#3 Jag tror det är meningen. ;)
#4 inte som de visar i artikeln. =)
I Sverige är förbjudet att begrava folk på andra sätt än de som är tradition idag. Man får sprida askan i hav eller kyrkogådens lund, kremeras eller grävas ned i kista på kyrkogård, men att kapsla in lik ocplantera ett lik det skulle inte gå i vårt land.
Hinduer kan faktiskt få vissa undantag från Svensk lagstiftning för att kunna praktisera sina sedvänjor för de döda.
Sist jag begravde en person inspekterade en repressentant från kyrkogårdsförvalningen att jag sänkte ned askan i hålet i marken utan att öppna urnan. Hade jag tagit med aska för att begrava på en mer lämplig plats än kyrkogården hade jag begått ett brott mot griftefriden.
Jag skulle vilja begravas i ett röse på ett solbelyst berg med tallar, i skogen, men min önskan är inte godgänd enligt Svensk lag.
Niklas: Är det inte så att det går att ansöka om tillstånd för ex. begravning på en gård som är familjeägd i generationer tex?
Men jag håller med dig, det är svårt att gå ifrån normerna för det ska tröskas ganska mycket innan en ansökan gått igenom för alternativ jordfästning.
Intressant, det kände jag inte till!
Med det ju inte sagt att rådande lagstiftning kan ändras med tiden. :)