Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 2061 ggr
Sommarek
4

Kopplingar och skillnader wiccan/häxa

Hur känner ni här inne för den ganska så vanliga sammankopplingen mellan wiccan och häxa? Jag är bägge delar, så för min del spelar det ingen större roll, men jag vet att man till exempel UK och USA är mer för att dra likhetstecken för de båda och påpeka att orden "wicca" och "witch" har samma rot. Man menar också att wicca är häxornas gamla religion. Här i Sverige verkar det dock bli ramaskri hos en del häxor vid blotta tanken på att bli hopblandade med wiccaner.

Vad tycker ni? Det finns ju inga egentliga bevis varken för eller emot, och ganska bra förklaringar på både varför det skulle kunna vara så och inte vara så. Gör det er något om folk inte förstår skillnaden (som de flesta här verkar se den)?  Tror ni att de två alls hänger ihop? Varför ser man annorlunda på det i olika länder, tro?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
0

Eller, som en bifråga, varför finns skillnader överhuvudtaget?

Silverkorpen
0

Kul diskussionsämne, jag ska iväg nu men svarar senare.

Jag anser att häxa/witch är samma sak som wiccan men att en häxa inte behöver vara wiccan. Men en wiccan är alltid häxa per se, wiccanska ritualer är häxkonster, liksom. :) Tycker jag då.

Jag kommer utveckla svaret!

Silverkorpen
3

Så, då är jag hemma och inväntar Eurovision song contest till Sommareks stora förtret! ;)

Min syn på wicca är att det är en religion och även en ordenstradition. Häxa och häxkonst behöver inte vara religion utan det är något man utövar och om man u tövar häxkonst så är man enligt mig en häxa.

Wicca oavsett om du är wiccan inom religionen eller initierad i ordenstraditionen så är du enligt mig wiccan och iom. att du är wiccan så är du också häxa eftersom wiccaner utövar häxkonst när vi firar de åtta högtiderna eller skapar spells och utför dem.

Inom ordenstraditionen wicca så initieras du till präst/inna och häxa av en annan som initierats av en präst/inna och häxa osv. som i sin tur har blivit initierad av Gerald Gardner. De två vanligaste grenarna inom den traditionella ordenstraditionen är Gardneriansk wicca och Alexandriansk wicca.

I den eklektiska grenen så finns det också ordnestraditionen, en sådan är Svensk Faery Wicca och då ska man kunna följa sin initiators linje till Laila Wiberg som grundade den traditionen.

Den eklektiska solitära wiccanen, som är precis lika mycket wiccan som de två tidigare nämnda brukar vara de som inte accepterar att man både är häxa och wiccan. Utan här kan man själv vara wiccan men inte häxa tex. Jag var en av de som tidigare förespråkade att jag absolut var wiccan men inte häxa, men jag har ändrat mig idag.

Sammanfattning:

Egentligen får du kalla dig för vad du vill men om du är initierad i en ordentradition som gardneriansk wicca så är du också häxa samtidigt som du är wiccan, om du är gardnerian och inte kallar dig för häxa så har du troligtvis missat något i din utbildning :)

Var välsignad!

Silver

BabyDragon
0

Har samma syn på det som tidigare nämnts. Men funderar på dem som tror på den wiccanska tron (guden och gudinnan), firar årshjulet men inte utför häxkonsten. 

Själv ser jag mig som både och eftersom häxkonsten ingår i mitt också.

Sommarek
0

#3  :p

Jag har aldrig hört att solitära skulle ha något emot att man är både wiccan och häxa; varken jag själv när jag var solitär eller någon annan solitär jag känner har haft ett problem med det, tvärtom. Hur kommer det sig, tror du?

Jag funderar också på åsikten att de flesta inom prästerskapet ju utövar magi (t.ex. när man nattvarden genom prästernas försorg "förvandlas" till Jesu blod och kropp") - var tycker ni skillnaden går där mellan deras "magi" och en häxas? För enligt den definitionen är det ju inte bara magin som gör en häxa.

BabyDragon
0

Har mött ett fåtal solitärer, men det har oftast handlat om att de tycker det andra ordet har fått en negativ eller "fluffig" klang.

Sommarek
2

#6 Menar du "häxa"? Jag har lustigt nog upplevt det tvärtom; att Häxor fått för sig att vi wiccaner är "fluffiga" och regnbågsfärgade, typ, oavsett om vi är solitärer eller inte.

De har uppenbarligen aldrig mött mig.  😈

BabyDragon
0

menar att Häxor sett wicca som fluffig och någon wiccan som tyckte häxa hade för negativ klang =)

Sommarek
0

#8 Ja, det verkar (tyvärr) vara standarden bland de som inte är både och.

Silverkorpen
0

Jag har mött ganska många solitära wiccaner som inte kallar sig för häxa för att de tycker att det är ett så negativt ord tex.

Men jag tror inte de har haft något problem med att andra kallar sig för häxa och wiccan eller tvärtom.

Sommarek
0

Visst ja, jag glömde helt… #3: 😛😛😛