Du är vad du äter?
Snubblade över en intressant artikel angående maten vi som Häxor (svårt att avgöra om författaren menar 'witch' som i häxa eller wiccan) stoppar i oss. Författaren är amerikan, men diskussionen är intressant likafullt. http://www.joannadevoe.com/2015/04/the-witch-list-5-reasons-why-every.html Många hedningar jag känner är matmedvetna: Vegetarianer, veganer, EKO, närodlat etc. Men vad kom först? Den frigående hönan eller Omega-3 ägget? Är vi medvetna ätare för att vi är wiccaner och idkar en natur-tro? Eller kom vår tro av att vi var medvetna om vår kropp och vad vi äter? Hur är det då med övrig processerad mat? Socker, vetemjöl, godis, fast food…. Själv så äter jag en lagom kolhydratsreducerad kost. För att jag mår så bra utan gluten och socker. Men visst händer det att jag slinker dit ibland… Har bara sett mitt ätande som något som påverkar den fysiska kroppen. Har inte tänkt på hur den påverkar den andliga!
Me. Myself & My Sims
Jag tror det är svårt att säga om A beror på B eller om B beror på A i det här fallet. Av de wiccaner jag pratat med säger många att wicca helt enkelt platsade i en redan existerande livsåskådning, men att det samtidigt var en lättnad att "komma hem" till en religion där de flesta delade den åskådningen.
Vad gäller mat tycker jag att man ska komma ihåg att "skada ingen"-principen även gäller en själv. Alltså ska man vara rädd om sig, även om det är en mindre djungel att försöka undvika gift i maten (!!) numer. Jag har heller aldrig sett ande och kropp som två skilda enheter; de samexisterar och påverkar varandra hela tiden. Mår du dåligt i kroppen är det ju svårare att må bra i själen, och mår du dåligt i själen påverkar det kroppen (spänningar, orolig mage, högt blodtryck etc.). ;)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag tänker precis som Sommarek, att kroppen och den andliga kroppen hänger ihop. Mår en av dessa dåligt påverkar den den andre. Men är de i harmoni så fungerar de jättebra tillsammans, då lever och njuter jag fullt ut och det är något jag strävar efter. Din kropp är ditt tempel brukar folk mässa och det är något jag håller med om.
Jag är en sådan som försöker leva efter att äta så mycket EKO som möjligt men även lokalproducerat/odlat är viktigt samt ta hand om allt som inte går åt, så därför kan jag köpa tex. kött som snart går ut pga nedsatt pris eller liknande då djuret dött för oss människor och istället för att hamna på soptippen så köper jag det och skänker djuret en sista kärlek genom att laga något gott på det.
Men oftast är det mycket vegetarisk kost och så mycket EKO som möjligt. Nu kommer jag försöka egenproducera mycket av min mat då jag precis köpt ett torp så då kommer det kännas ännu bättre! :)
Jag försöker också äta så ren och eko mat som möjligt, och laga det mesta själv så man slipper alla e-nr och annat skit.