Kyrkan tappar medlemmar
Läste precis följande artikel i lokaltidningen, och funderade lite på varför man påstår att det inte är ideologin som bidrar till kyrkans minskande medlemstal, framför allt efter alla skriverier om hur hedendomen är på väg tillbaka. Vad tror ni?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Det är väldigt enkelt egentligen. Det var ju inte ideologin som ledde till det mycket stora medlemstalet när kyrkan var obligatorisk. Efter att möjligheten att gå ur kyrkan öppnades, tappade den medlemmar, och efter att man inte längre obligatoriskt föds in i kyrkan minskar medlemstalet när äldre personer som kanske egentligen inte brydde sig dör. Det kommer ju inga nya medlemmar för att ersätta dem.
Så nytillströmningen till kyrkan har absolut med medlemmarnas uttryckta vilja att göra, medan äldre personer i väldigt många fall automatiskt blev medlemmar av kyrkan vare sig de ville eller inte. Avgången av dessa personer var sporadisk när man kunde gå ur kyrkan, och nu när ett stort antal människor inte längre föds in i kyrkan kommer den höjda åldern på medlemmarna att minska medlemstalet naturligt när medlemmarna dör.
Håller absolut med #1, men finner det samtidigt svårt att tro att ideologin inte har något med det alls att göra. Om man till exempel väljer att inte döpa sitt barn, som många gör nu för tiden, torde det väl ändå ha något med den kristna tron (eller bristen på densamma) att göra?

Naturligtvis finns ideologin indirekt bland skälen till minskat medlemstal, men att folk dör har ju inte mycket med ideologi att göra. Grundorsaken är ju att kyrkan under lång tid har haft ett betydligt högre medlemstal än vad som svarar mot dem som spontant och av fri vilja har anslutit sig.
Och alldeles självklart kommer kyrkan att krympa när man aktivt måste söka medlemskap, jämfört med ett obligatorium från tidigare. Religionsfrihet ingår ju bland de mänskliga rättigheter som formulerades efter andra världskrigets slut, och som de flesta staterna i världen har undertecknat och säger sig följa. Att kyrkan skildes från staten och att man inte längre föds som medlem i kyrkan utan själv måste ansluta sig för att bli medlem är frukter av att Sverige respekterar de mänskliga rättigheter som formulerades i den allmänna förklaringen om mänskliga rättigheter.
http://www.fn.se/PageFiles/7177/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
"Naturligtvis finns ideologin indirekt bland skälen till minskat medlemstal, men att folk dör har ju inte mycket med ideologi att göra."
Nej, men att medlemstalen inte fylls på av nydöpta (eller nya medlemmar) säger väl en del om att de flesta som skaffar barn idag inte är kristna? Annars borde ju medlemstalen någorlunda följa döds- och födelsetalen.
Sen finns det ju de föräldrar som väljer att inte döpa för att barnet ska kunna få bestämma det själv senare i livet. =) Känner några som gjort så. Både troende och ateister. Men känner också en del ateister som låter döpa barnen för att de ser det som en tradition mer än en religiös handling.

Nja… Det handlar kanske inte ens om vem som är kristen. Svenska Kyrkan är ju en luthersk-protestantisk kyrka som tidigare har varit statskyrka, och som fortfarande har vissa samhällsfunktioner kvar. Handlar väl mest om begravning och att hålla kyrkogård numera.
Kristna samfund finns ju flera, Katolska Kyrkan, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, Adventkyrkan, Maranata, Pingstkyrkan och många många fler. Det har till och med byggts nya kyrkor, exempelvis i Hallunda och vid Enskede Gård. Den tidigare statskyrkan får kanske vänja sig vid att vara en ibland alla religiösa samfund i landet.
Svenska Kyrkan är inte den enda som avyttrar fastigheter. Också andra trossamfund har såväl avyttrat som byggt nytt. Det är en viss dynamik i gemene mans religiösa yttringar, och en del av de kristna kyrkorna har snarare vuxit under samma tid som Svenska Kyrkan har gått tillbaka.
Men rent krasst är det nog så i alla fall att religionsutövning är en ganska marginell företeelse i det sekulära samhället.
Det var förresten artiklar som dessa (har dock inte trillat över en svensk motsvarighet ännu) som fick mig att fundera över ideologifrågan:
http://www.examiner.com/article/paganism-is-on-the-rise-britain
http://politiken.dk/debat/profiler/herbener/ECE2048394/ny-trend-hedningerne-vender-tilbage/
Svenska Kyrkan har blivit något helt annat , om man jämför med mitten på förra seklet och idag. Svenska Kyrkan öppnar dörrar till höger och vänster och nu även för Islam. Inte undra på att folk går ur och söker upp antingen frikyrkor eller sin egen kyrka, alltså den du har inom dig och kan ta med dig överallt.
#8 Jag har snarare fått intrycket att det är kyrkans stängda dörrar, alltså en styvnackad vägran att förlika sig med dagens samhälle, som gör att folk lämnar. Om det är ökad tolerans som gör att folk går ur är det ju bara sorligt.
jag tycker det verkar vara lite av varje faktiskt. å ena sidan representerar de ju fortfarande kristna normer och värderingar som många uppfattar som ganska förlegade och intoleranta, men samtidigt är den kristendom de faktiskt ägnar sig åt i mina ögon ganska urvattnad. ofta tycker jag det verkar som om man liksom får tro och göra lite vad som helst så länge man är snäll och älskar sin nästa typ, och det är väl just för att de inte vill skrämma bort eller förarga någon.
jag känner faktiskt inte riktigt igen mig i beskrivningen av kyrkans stängda dörrar. svenska kyrkan är en av de största välgörenhetsorganisationerna i sverige och deras hjälp villkoras inte mot att man ska leva enligt kristna regler, man behöver inte ens vara kristen för att ta del av deras bistånd. där jag bor erbjuder de t ex kbt för folk som mår dåligt och som av olika skäl inte vill eller har råd att vända sig till vården. de erbjuder även t ex ekonomisk rådgivning för folk som har ekonomiska problem och de har soppkök. allt det här sker utan jesus-snack, fördömanden eller krav på deltagande i andra kyrkliga aktiviteter. men deras aktiviteter är öppna för alla.
på individnivå finns det säkert de inom svenska kyrkan som inte är toleranta, men kyrkan som organisation och de jag träffat som arbetar inom den tycker jag verkar VÄLDIGT toleranta. så finns det naturligtvis rötägg och som vanligt är det de som syns och hörs mest och de bekräftar synen på kyrkan som förlegad och fördömande.
jag kan förstå om många som verkligen är kristna vänder sig till andra samfund. det är inte så mycket kristendom kvar i svenska kyrkan liksom.
Jo, jag kan, trots mitt inlägg ovan, hålla med om att det också finns de som lämnar kyrkan för att de känner att deras version av kristendomen är urvattnad. Å andra sidan har jag en "insider" i familjen som jobbar i Svenska Kyrkan, och hon skulle kunna tala om att de inte direkt är framsynta. Hon får till exempel fortfarande höra att hennes syn på människor som lika mycket värda är "radikal" och att deras tolkningar av Bibelns felöversättningar är att föredra framför hennes, som bygger på vad som faktiskt stod, är att föredra eftersom de inte är så "jobbiga"…
#11 Kan tänka mig att det råderolika kultur/stämning på alla församlingar i Sverige. Tror att de flesta i marknivå är bra människor ändå även om det högre upp låter annorlunda.
#12 Ja, det är väl som på alla andra ställen. Jag funderar på att låta min insider-släkting läsa Eta Christenssons "Hellre häxa än präst"; tror att hon skulle känna igen sig i synen på folk som vill engagera och förändra inom kyrkan. ;)
Instämmer i det du säger Sommarek. 🙂 Har själv gått ur svenska kyrkan för länge sedan och jag tror också att det minskade antalet beror på mycket att ens egna sanningar stämmer inte direkt överens med vare sig bibelns texter eller med det som kallas för kristendomen.
Och nu har man fått möjligheten att gå ur, vilket man inte hade förr eftersom det var ett tvång att vara med däri, som redan sagts här.
Är själv en hedning och jag känner mig tyvärr inte hemma i den kristna tron som den beskrivs av kyrkan.