Luciferianism
kort fråga kanske några här är kunniga Vad exakt är Luciferianism och skillnad på Satanism? wicca är en religion satanism en och luciferianism en eller? Finns flesta som är satanister och utför häxeri och några stannar sig vid hedendom&Wicca
Nu är jag inte kunnig i ämnet, men wicca har inget med luciferianism eller satanism att göra. Man kan väl säga att de andra två är en gren av kristendomen, eftersom det är en kristen entitet som omtalas (om nu Lucifer ska betraktas som en kristen figur).
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Vad jag också förstått så är Wicca inte sataniskt på något vis. Då skulle jag inte vara intresserad av dessa tankar överhuvudtaget.
Luciferianism har jag aldrig hört talas om men jag kan ju också tänka mig vad det kan vara för något..
som tidigare sagt är wicca och satanism två helt olika saker, nästan varandras motsatser när det gäller världssyn och gudssyn. i wicca ser man visserligen människan som gudomlig, men människan är bara en del av det gudomliga; det gudomliga är större än människan. inom satanismen, om jag inte missförstått, ser man individen som gudomlig och stående över allt annat. det finns liksom inte någon gud som styr och ställer i världen utan det är upp till individen att skapa sin egen tillvaro efter eget huvud. individen är det som är heligt; det som är okränkbart.
däremot kan wicca och satanism se liknande ut på ytan eftersom en del ritualer, magi och symboler är snarlika och i vissa fall även målen med ritualerna (andlig eller personlig utveckling, en bättre tillvaro, insikt osv osv. det som skiljer är i första hand den underliggande filosofin. förmodligen har de blivit så pass lika på grund av att modern satanism och modern wicca hämtat inspiration från delvis samma källor, som t ex crowley.
min erfarenhet är att både wiccaner och satanister är som folk är mest. det finns säkert rötägg, men de flesta är schyssta människor. däremot kan man diskutera om satanism är en "variant" av kristendom eller ej. jag tror det beror lite på vilken typ av satanism man pratar om. man använder i och för sig begreppet "satan" som ju är ett bibliskt begrepp, men så mycket mer än så har man egentligen inte gemensamt med kristendomen. jag skulle nog se satanismen som en egen religion, på samma sätt som man ser t ex santeria som en egen religion trots att de använder sig av kristna helgon och t om bibeln.
jag har inte heller hört talas om luciferianism så det kan jag inte uttala mig om.
Luciferianer är väl, vad jag har förstått, de vars högsta mål är upplysning och frihet. Det finns faktiskt fler beröringspunkter med wicca än vad jag först trodde, trots att de är olika saker; luciferianismen förespråkar visst beskyddande av naturen och ser detta livet som en gåva, inte som något man ska plåga sig igenom för en himmelsk belöning. Sedan ska de vara ganska inriktade på konst och vetenskap också, som de menar bidrar till mänsklig utveckling. :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#4 det låter ju intressant. får nog ta och titta närmare på det :)
… och då hittade jag bl a det här. kanske av intresse för TS:
http://altreligion.about.com/od/alternativereligionsaz/a/How-Luciferians-Differ-From-Satanists.htm