häxa kontra wicca?
hej
min fråga är vad är skillnaden mellan häxa och wicca?
ond-god? vem isåfall?
några nybörjarförslag vill lära mig mer om det..
lev väl
Novis 1
Hej Novis, Wicca är en natur religion. Finns inga goda / onda utan man väljer själv.
You can not judge me unless you know me.
Som #1 säger så är Wicca en naturreligion. Det finns wiccaner som kallar sig själva Häxor men det finns folk kallar sig själva Häxor utan att vara wiccaner också. Wicca är en av massor av naturreligioner. Häxor har ett speciellt band med naturen men behöver inte tillhöra någon speciell religion för att kalla sig Häxor.
Det finns goda Häxor och onda Häxor. Det finns goda wiccaner och onda wiccaner. Precis som med "vanliga" människor :)
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Ungefär som skillnaden mellan en katolik och en snickare. Det ena är en religion, det andra är kort sagt ett slags talang. Sedan finns det katoliker som är duktiga snickare och de som bara snickrar om de absolut måste.
Man kan inte fråga om en hel grupp människor om de är onda eller goda - naturligtvis beror det helt på individen. Hade du frågat samma sak om punkare/15-åringar/revisorer? Dock bör det väl sägas att eftersom wiccaner anser att det gudomliga finns i allt och alla så tänker vi ofta på hur vi behandlar vår omvärld.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Tack för Era svar
värme Novis1
Jag glömde skriva igår att om du är nyfiken på wicca så finns det en utmärkt sida i www.wicca.nu, som går igenom i princip allt som har med ämnet att göra. Här på sidan finns också en hel del information, och hittar du inte svaret på din fråga är det såklart bara att fråga.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Tack sommarek för Ditt tips om sidan
verkligen bra
Med vänlig hälsning R