Skillnader kristendom/wicca (tråd här på iFokus)
Det skapades en tråd utifrån en annan inne på Jesus iFokus, så jag antar (men vet inte) att hågade/intresserade wiccaner är välkomna:
http://jesus.ifokus.se/discussions/56166931ce12c427d8000bc0-skillnader-mellan-kristendom-och-wicca
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Intressant debattämne och intressanta saker sagda. Men, inte för att jag vet i just det här fallet, jag kan tänka mig att det är många som inte vill delta på en sida som är så hårt styrd till den ena partens förmån. Jag skulle inte vilja det.
Enkelt sagt, vad har något annat än sajtvärdens kristendom för chans att "vinna"? (Obs. citationstecknet.) Och sajtvärden gör ingen hemlighet av sin partiskhet, så det är ingen anklagelse, bara ett konstaterande.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#1 Där är hyfsat högt i tak vad gäller frågor man kan ställa och hur mycket man kan debattera, men jo, det är alltid svårt att diskutera med folk som har bestämda övertygelser.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jo, jag ser att där är hyfsat högt i tak. Men vad jag tänker på är inte (främst) de bestämda övertygelserna som diskussionmotparter (gäller inte bara sajtvärden), utan att diskutera där själva ramarna sätts av så partiska personer, och som dessutom känner ett heligt ansvar att sprida sin världsåskådning och att skydda folk de uppfattar som känsliga mot inflytanden från alla andra åskådningar.
Som sagt, vet inte hur det är med folk här, men jag vet från många andra håll att folk är väldigt olika känsliga för sådant. Hoppas det fortfarande inte låter som någon anklagelse mot sidan – de spelar som sagt med öppna kort – utan jag skriver det för att jag tycker det är synd på ett så intressant diskussionsämne.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Skrev mina spontana tankar på posten så får vi se hur det tas emot….
Boken jag refererar till är fö Fredrick Lamond's "50 years of Wicca"! Utmärkt om något rörig bok att läsa av den idag äldsta levande medlemmen av Gardners coven.
Me. Myself & My Sims