Coven i Skåne öppet för nya medlemmar!
(Varning för långt inlägg! :) )
Vi är ett Skåne-baserat coven, vid namn Blåmåne, som tillhör något som vi börjat kalla den inkluderande traditionen – vilket betyder att alla traditioner är välkomna hos oss. Vi bekänner oss alla till olika panteon, men praktiserar tillsammans och har inga problem med att arbeta med ”varandras” gudomar. Alla nuvarande medlemmar är dessutom Häxor och jobbar med magi utanför de rituella ramarna.
Just nu är vi fem stycken, och då alla medlemmar nu är invigda och suget efter ett coven verkar vara stort, har vi tänkt öppna för en eller två nya individer, beroende på intresse. Vi har därför tänkt hålla en samtalsgrupp/ett möte, där man kan komma och träffa oss och höra mer om vad vi sysslar med. Mötena är helt oförpliktigande; man är varken skyldig eller har rätt till att gå med baserad på mötet, utan det är till för att vi helt enkelt ska träffas och fundera på om vi skulle vilja jobba ihop och om vårt sätt att vara skulle fungera för just dig.
Mötet kommer att hållas på Café Ariman, Kungsgatan 2 i Lund, den 22/11 klockan 14:00.
Lite mer om oss:
- Vi är baserade runt Malmö/Lund-området.
-Vi praktiserar utomhus så gott det går, i nästan alla väder. Vid riktigt ruggigt väder har vi en paviljong att vara under. Om inte vädret alls tillåter utomhusritual går vi såklart in. Många av oss har husdjur hemma (hund, häst eller katt), kanske bra att veta vid eventuella allergier. Vi använder även rökelse, både färsk och pinnrökelse.
Vid utomhusritualer kan det ibland vara en bit att gå, och då hjälper alla till att bära då vi använder en hel del utrustning och tar med en del mat (mat är viktigt!)
Vi har av praktiska skäl (offentliga platser…) inte praktiserat skyclad, men vill man det ska man vara välkommen. Vi har ingen klädkod för att få praktisera med oss; somliga kommer i medeltida mantlar, andra i koftor – det viktigaste anser vi vara att man själv är bekväm med hur man möter gudomarna.
- De mer erfarna i gruppen delar upp sabbater och esbater mellan sig, så att alla får en handful ritualer att ansvara för. Den personen ansvarar för att ritualen blir klar och nedskriven i vår Book of Shadows, att det finns en lista på vad vi behöver ta med, samt att alla uppgifter blir fördelade någorlunda jämnt. Man får såklart ta hjälp av de andra (och är du helt ny inom wicca men vill försöka får du naturligtvis också hjälp), men den som fått tilldelat sig en ritual har huvudansvaret för att den blir planerad. Ritualmässigt finns det en stomme som vi utgår från, men inom den kan man improvisera ganska fritt.
- Vi försöker fira alla högtider på den aktuella dagen, men ibland tvingas man flytta firandet så att man orkar gå till jobbet dagen därpå – i så fall blir det oftast helgen efter.
- Vi håller covenmöte en gång i veckan, för tillfället på måndagkvällar. Det är absolut inget tvång att delta alla gånger, men vi rekommenderar att du är med i alla fall hälften av gångerna. Förutom att vi använder den kvällen till att planera kommande ritualer, träna oss i diverse magiska färdigheter eller tillverka sådant som vi behöver i gruppen, är det ett utmärkt sätt att lära känna varandra och komma varandra närmre.
- Möten och högtider hålls på varierande platser i närheten av eller hos medlemmarna. Vid sabbater delar vi upp ansvar/utlägg för mat och dryck mellan oss; vid möten kör vi antingen knytkalas (alla tar med sig en del av middagen), eller att värdinnan bjuder om hon kan, eller att folk tar med sig egen mat. Det är upp till värdinnan att säga till vad som gäller.
--------------------------
Med detta sagt, säg gärna till om du vill komma förbi och träffa oss så vi vet ungefär hur många personer vi kan förvänta oss. Hjärtligt välkommen, och välsignad vare! :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Är själv väldigt ny inom wicca så jag är nog inte material för er - eller först och främst redo själv att ingå i en coven än - men som skånetjej från Landskrona så känner jag att jag bara vill uttrycka mina största lyckönskningar till er i ert sökande efter nya medlemmar! :)
#1 Tack ska du ha! :)
Vi har inga förkunskapskrav i sig, men man ska absolut själv känna att man är redo och att det är rätt för en. Nu vet du att vi finns, i alla fall. :)
Hej! Är det försenat att gå med i ert coven? Med vänliga hälsningar
Försent menar jag :) hälsningar
Om du vill kan vi säkert träffas och snacka om det. Vart i världen finns du? :)
Hej på er! Jag är intresserad att vara med i ert coven jag bor i Malmö.
Hej! Jag bor i Båstad. Men jag har bil och kan köra till Lund. Ursäkta att jag svarar sent. Ni kan nå mig på hannajohanssonlantz@gmail.com eller 0706-590287 Jag har en hemsida som heter www.livingearth.se
Hälsningar Hanna
Hej. Jag är intresserad av att vara med i ett coven. Jag har precis börjat utbilda mig själv och känner att det varit skönt med andra likasinnade att ha runt sig. Jag bor utanför malmö. :)
Ert*
#4, #6 och #8, ni kommer få ett PM av mig alldeles snart.
Liten notis till dem som anmält intresse: Då vi behöver veta hur många som kommer har vi satt ett OSA-datum till en vecka innan, alltså den 6/4. ;)
Tack för infon! :) håller tummarna för att jag lyckas ändra om lite i schemat så jag kan komma! :)
Hej! Det är pubmoot den första fredagen i varje månad; varannan vecka i Lund och varannan i Malmö. Nu i april är det Malmö som gäller, Bishop's Arms mitt emot centralen, klockan 19. Välkommen! :)
Jag PM'ar dig om resten. :)
Finns det fler coven i Skåne? Bor själv i norra skåne på gränsen till Småland så det är ju en bit att köra här ifrån…😊
Zabeth
Inte vad jag vet - de som är offentliga med sin existens finns här:
Alltså, visst det är en bit mellan norra skåne och södra skåne, men det är inte så förbaskat långt. En annan sak om du tex. behöver ta dig till Stockholm eller Göteborg eller till London.
16# Tack så mycke :) 17# Tänkte bara att de skadar inte att fråga:)
Zabeth
Det ska sägas att vi nu har tre stycken intressenter och därmed inte plats för fler för tillfället. Det har varit roligt att se så många intresserade - får vi plats igen säger vi såklart till, så håll gärna ögonen öppna. :)
Hej. Har ni plats i er Coven? Eller finns det någon i Landskrona ?
#20 Hej Lissie, som det står ovan har vi för närvarande fullt, men skulle det ändra sig skriver vi det här. :)
Jag vet inte om det finns några coven i Landskrona - de som finns och är öppna med sin existens finns listade på denna sidan.