Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 3204 ggr
[SaraWicca]
2

Vad tycker andra i er närhet om Wicca?

Hej!
Jag heter Sara och jag har under 7 månader ”studerat Wicca”.
Det går lite halvsegt eftersom jag även läser till grundskolelärare på universitet.
Jag har inte börjat med att kallat mig wiccan ännu och jag har inget altare men som
jag en dag hoppas skaffa. De flesta vet om att jag använder mig av tarotkort
och ”alla tycker i det tysta”. Ingen säger något om det och nämner jag tarotkorten är det ingen som vill lyssna eller svara.

Så mina frågor är:
Hur lång tid tog det för er, när ni först började läsa om Wicca tills ni kände att ni var en wiccan?
När och om ni även berättar för andra att ni är wiccan, vad får ni för respons?

Jag ska nämligen flytta till en ny stad och känner att jag kanske direkt kan
”förbereda” andra på vad jag tror på och sysslar med. Tack för att ni tog er tid att läsa. Hoppas alla får en strålande helg med mycket sol!

Silverkorpen
5

Hej!

Jag är själv gymnasielärare och är öppen med min religion. Jag började kalla mig för wiccan efter kanske ett års studier från böcker och internet. Jag var cirka 16 år när jag började kalla mig för wiccan.

Responsen då, på 1990-talet så var det varierad respons, vissa ansåg att jag var satanist och djävulsdyrkare medan andra ansåg att det var spännande och häftigt och andra mer ointresserade. Jag gick dock inte omkring och viftade med att jag var wiccan utan det kanske syntes på pentagrammet jag bar som smycke eller om någon frågade vilken religion jag följde.

Mitt tips till dig är att vara så pass öppen som du själv vill och om du öppnar upp var beredd på att kunna svara på frågor. Är du trygg i din religion så kommer du kunna svara på frågorna som kommer komma. :)

Lycka till!

BabyDragon
1

Själv är jag helt "in th closet", min man vet visserligen, hade varit svårt att undanhålla det för honom :P 

Trivs med att bara ha det privat. Ingen har frågat, inte ens efter att ha sett mitt altare. Om någon har frågat svarar jag att jag "Mediterar och sånt." Vilket inte är en lögn och de flesta verkar inte tänka mer på det.

Har börjat ge små hintar till min mor, men hon verkar inte bry sig så hårt =)

Sommarek
3

De flesta är inte så religiösa idag, så de flesta bryr sig inte. Jag säger ofta att idag är det "konstiga" nog att vara religiös eller troende, inte vad man tror på, så jag får mest axelryckningar. Några få har varit intresserade, men jag har i alla fall inte fått några negativa reaktioner.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[SaraWicca]
1

Tack för era svar! Jag ska nog också vänta lite tills jag är helt säker på det jag tror på själv och om någon frågar så svarar jag bara som det är. 
Blessed be ~

Nattvinge
5

Hej  SaraWicca!

Jag har varit praktiserande Wiccan i 15 år nu. Jag kände ganska snabbt att jag hade hittat rätt och började tidigt kalla mig själv för Wiccan. Men efterhand som man utvecklas och når nya djup i sin tro så blir man tryggare och säkrare i sin andlighet och sitt sätt att vara Wiccan. Jag ville tidigt "komma ut ur garderoben" och valde att i vissa kretsar står för min nya tro som jag var så glad över att ha funnit. Jag möttes oftast av oförståelse och från vissa som jag trodde skulle reagera positivt fick jag ofta kommentarer som "Det där är en fas som du säkert växer ifrån." Och från vissa enstaka (ofta oväntade håll) fick jag enstaka positiva kommentarer. Men generellt fick jag kommentarer som "Jag har alltid sett dig som en smart och pragmatisk person, inte visste jag att du håller på med sånt trams." Jag har lärt mig att i vissa kretsar är det klokt att  hålla tyst om sin tro. 

Det smärtar mig att säga det men efter att ha följt rådet: "speak ye little, listen much" så hör jag ofta folk som pratar nedvärderande om troende och religiösa och ofta anses troende vara mindre intelligenta. För att vara en fungerande människa i en modern social kontext tycker jag allt för ofta att det blir problem att tala om min religion. Speciellt som man i en kvinnodominerad religion. 

Nu har jag sedan länge valt att hålla min tro mellan mig själv och Guden och Gudinnan. Detta är ett ytterst personligt val jag gjort efter egna erfarenheter. Den enda som idag vet är min fru (och andra hedningar såklart). Trots att jag lever ett dubbelliv 🙂och inte öppet skyltar med min tro så har jag ett otroligt givande andligt liv och finner enormt mycket glädje, tröst, inspiration och energi i det. Om du känner att du vill komma ut som Wiccan så var beredd på att ta frågor, förklara och var beredd på att du kommer bli placerad i ett visst fack.

Välkommen till en fantastisk religion och lycka till med din resa. Må Guden och Gudinnan vara med dig på din väg. 

Snabba tysta vingar mellan granarna. 

Nattlotus
0

Jag "hittade" wicca för ca12 år sedan och det behövdes inte lång tid innan jag kände mig hemma,sedan dess har jag läst allt jag kommit över för att lära mig mer. Jag började kalla mig wiccan öppet för ca 5 år sen fast bara inom familjen, fast det är inte lätt när man har en motsträvig man för jag vill ju kunna fira högtiderna tillsammans med familjen i.o.m att jag inte känner några andra wiccaner att fira med. Skulle någon fråga mig så skulle jag berätta vad jag tror på och nu när jag fått ett eget arb.rum har jag planerat att äntligen kunna ha ett litet altare uppe,i förlängningen kanske det leder till att fler får veta min tro,det blir som det blir med det. Tyvärr så är jag i den sitsen att min svärmor är väldigt kristen (och new ageare) och hon tror att Wicca och Asatro bl.a är djävulsdyrkan så mot henne har jag inte kunnat vara öppen,det finns ju tråkigt nog många som tror likadant och dom får man ju räkna med när man berättar om sin religion. Jag hoppas allt kommer gå bra för dig i alla fall,du kommer hitta det sätt som fungerar bra för dig, stort lycka till. Blessed be

Silverkorpen
1

Var i landet bor du Nattlotus? Det finns några coven i och runt STHLM, och  Uppsala, Göteborgsområdet och Skåne. :)

Nattlotus
0

Silverkorpen,förlåt min tröghet,har missat din fråga till mig :(  ,jag bor 40 min söder om  Stockholm ,skulle ju vara fantastiskt med nåt i närheten :)