Annons:
Etikettredskap-och-altare
Läst 5581 ggr
Bara Anna
2014-02-26 08:42

Bivaxljus

Hej alla Wiccaner! Bara så där 2- 3 veckor senare än jag hade tänkt mig så satte vi oss ner jag och sonen och rullade bivax-ljus för glatta livet. Ett väldoftande tidsfördriv definitivt! Och inte att förglömma hur gott det doftar sedan när ljusen tänds! Jag har själv deltagit i en ritual där bivax-ljus används men har nu börjat leka med tanken på det. 

Av flera anledningar: 

 1) Doften, stämningen först och främst! 
2) Känslan av att använda något hemma-gjort
3) Möjligheten att forma efter egna behov (Stor, liten, kort, lång….
4) Miljö-biten. Visst, det är inte världens största mängd, men om jag fattat det rätt så är marioteten av våra "Stearin" ljus av paraffin egentligen som när det förbränns bidrar till växthuseffekten. Hittar du ljus som faktiskt är gjorda av stearin är det tydligen en annan femma. Bivax-ljus borde ju rent logiskt vara mer miljövänligt än båda två, eller?
5) Brinntid - Efter vad jag märkt så brinner bivax-ljus snabbare än vanliga ljus. Kan vara en fördel vid ljusmagi… 

Men sedan finns det flera mot-argument/tankar också. Eller två som jag kan tänka på i alla fall: 

 *Färg - fördelen med "vanliga" ljus är du kan välja färg efter behov och säsong. Rosa för kärlek, Grön för pengar, Orange för Samhain etc. Har aldrig varit med om detta i en sabbat eller esbat, då oftast vita ljus använts (för vitt innefattar alla färger antar jag). Men vid ritualer för enbart magiska syften kan rätt korrespondens vara nog så viktigt antar jag. Har fö tittat runt efter färgade bivax-kakor. Men det enda jag hittat var grönt och rött i julkataloger…
*Doft och att rista - ibland gnider du in ljus med specifika doftsatta oljor för att få specifik effekt (Återigen oftast vid ljusmagi antar jag) och ibland vid ljusmagi så kan du rista in symboler för extra ooompf. Båda sakerna har jag svårt att se göra på ett bivax-ljus. 

 Hur ser ni på det här? Erfarenheter? Har ni använt bivaxljus vid en ritual någon gång? Skall tänka igenom det här noga en gång till, föröska hitta lämpliga ljusstakar och tror faktiskt att jag sedan att jag skall prova vid vårdagjämning eller Beltane!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

  • Redigerat 2022-04-15 21:29 av Niklas
Annons:
BabyDragon
2014-02-26 11:03
#1

Måste bara fråga då. Varför är det svårt att rista i ett bivaxljus? har aldrig använt något så därför jag undrar:P

Har funderat på det förut och skulle vilja använda det hellre än vanliga ljus, dels på grund av att de är mer organiska och närmare naturen (iaf i mitt huvud) och miljöbiten. Men har haft väldigt svårt att hitta här i vår lilla by. Vet inte vilken sorts affär som kan ha det heller de gånger man är i stan.

Men det vore jättekul att göra ljus hemma!

Bara Anna
2014-02-26 12:10
#2

#1 OK, kanske lite förutfattade meningar och snobberi från min sida, men jag inbillar mig att, pga bivaxets struktur (som iofs gör det lättare att rista) är svårt att se "symbolerna" jag ristar. Ett "vanligt" ljus är ju mer slätt än ett bivaxljus med sina karmrar. Men som sagt, stort snobberi från min sida! ^^

Jag köpte 10 kakor för 179:- via Panduro. Går att beställa på nätet, men jag har lyxen av att ha en Panduro butik i vår lokala galleria! ❤️Vilken hobby-affär som helst borde väl saluföra bivax, alternativt kunna beställa hem?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

BabyDragon
2014-02-26 15:22
#3

#2 aha då förstår jag 🙂 funderade på om de var mer sköra eller så.

Det har jag en liten butik i stora stan. Får kika in där 😃

Manutar
2014-02-26 16:29
#4

Jag brukar rulla egna bivaxljus som jag använer till magi och ritual. Jag bor i Finland och här har jag hittat en massa olika färger i helt vanliga hobby-affärer. Pulveriserade örter och oljor brukar jag rulla in i själva ljuset. 

Och ja, miljövänligt är det :)

Bara Anna
2014-02-26 16:42
#5

#4 Coolt! Någon möjlighet att det är från något internationellt märke eller internetbutik? Hur gör du mer specifikt när du rullar in örter och oljor?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Manutar
2014-02-26 18:00
#6

#5 På Hobby Point har jag hittat bästa sortimentet av färger, tyvärr tror jag det är en finsk firma och de har tydligen ingen webb-butik.

Först rullar jag in veken en bit så den inte kommer för nära det jag vill ha i ljuset, det finns en liten brandrisk med "skräp" nära veken. Sen droppar jag några droppar olja på det som blir insidan av det färdigrullade ljuset, sprider ut oljan med fingret, tar mina pulveriserade örter och lägger på ett tunnt, tunnt lager och så rullar jag slut. Klart!

Annons:
Manutar
2014-02-26 19:56
#7

Kom på att det kanske är värt att specifiera att med olja menar jag eteriska oljor. Vet ej hur ljuset skulle reagera på andra slags oljor. Och man ska helst inte sprida örterna över hela plattan utan lämna kanterna rena så att ljuset håller ihop ordentligt.

Trollvind
2014-03-02 10:39
#8

Jag har aldrig använt bivaxljus, men detta var ju inspirerande och ska testas. 

En tanke om färger… det borde fungera bra att använda olika färger på ljushållare. Jag brukar ofta ställa ljus i tomma glasburkar som en säkerhetsåtgärd när ett ljus ska brinna en tid. Då borde det fungera bra att färga glasburken med någon glasfärg.

Fenrir
2014-12-07 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min hem sida där vi säljer bivaxljus för att använda med ljusmagi.   Vi kan alltid ta hem vilken färg som helst även om detta inte finns i vårt lager just nu, det är bara att fråga. :) I'm not a Swede so sorry for my bad Swedish.   http://fenrirforlag.com/product-category/candles-main/page/2/

ThreeStars
2015-01-29 11:11
#10

Nu blev jag ju sugen på att rulla ljus igen!

Narindil
2015-11-27 08:42
#11

Tack för alla tips! Detta ska absolut göras 😍

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

NiklasTyreso
2015-11-27 21:35
#12

Jag köpte två 400 grams block (i aluminiumfrysformar) direkt från en biodlare för 30 kr/styck! Jag gör salvor av mitt vax, men det går att gjuta eller stöpa många ljus för den mängd vax jag köpte. Det är mycket mer prisvärt att köpa vax direkt från biodlaren än via dyra hobbybutiker.

Narindil
2015-11-30 20:54
#13

#12 

Kan man få tigga något recept på ljus eller salva av dig? Skulle vara väldigt tacksam. 😊

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Annons:
NiklasTyreso
2015-12-08 22:04
#14

#13 Salva i dess enklaste form: Ta tre delar bivax och sju delar olivolja. Smält bivaxet i mikrovågsugnen. Häll i olivoljan. Olivoljan kyler vaxet så smält igen blandningen i micron och rör om. Låt svalna. Färdigt!

Bappho
2015-12-11 15:35
#15

Jag har köpt bivaxkakor i varierande färger i lokala hobbyaffärer så det måste finnas i Sverige också. Jag föredrar att rulla ljusen själv då jag precis som Manutar rullar in örtblandningar och oljor. Sen så kan man bestämma själv hur stort och tjockt ljuset ska vara efter lämplig brinntid.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

fridelfina
2015-12-12 20:10
#16

Åh, bra att denna kom upp igen, blir ju toppenfina yuleklappar!

 
 

[Lummer]
2016-01-14 01:29
#17

Måste man rista in symboler, kan man inte måla dit dom?

Sommarek
2016-01-14 08:57
#18

#17 Det är väl upp till var och en.  :)  Jag gillar personligen att rista eftersom det går lite djupare än att måla, men funkar målning för dig, så använd det. Det är ju du som ska hjälpas av visualiseringen.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Lummer]
2016-01-14 11:11
#19

Tänkte mest om det är svårt på ett rullat bivaxljus… har aldrig testat nmen kan tänka mig att det inte är helt enkelt😉

BabyDragon
2016-01-17 19:19
#20

Har setten del som bara använder en olja som de ritar symboler med på ljus men som inte synns. Så det beror kanske på om du vill kunna se dem eller om det räcker för dig att veta att de finns där.

Annons:
Upp till toppen
Annons: