Intervju med Wiccaner!
Hej alla wiccaner! Vi är några elever från upplands-brogymnasiet som gör ett arbete om religiösa samfund och är väldigt interesserade av wicca! Är det någon coven som skulle kunna tänka sig att bli intervjuade av oss? Alla covens/wiccaner inom uppland/södermanland borde nog gå!😂
Hej! Det låter som ett roligt arbete. :) Tänk dock på att det inte finns något wiccanskt samfund, så lägger uppsatsen vikt på just den delen kanske ni borde kontakta det enda hedniska samfund som finns i Sverige än så länge, Forn Sed.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Wicca-samfund är inte registrerat, men det är mest en byråkratisk formalia. Det finns olika grenar inom wicca, ungefär som det finns olika samfund bland kristna. Det viktiga kanske är att folk praktiserar i grupp enligt traditionerna i sin gren, ungefär som folk gör i samfund. Det finns fler hedniska samfund än Forn Sed. - Asatrosamfundet är aktivt med lika många medlemmar som Forn Sed. - Samfälligheten för nordisk sed existerar men är tämligen passivt vilande (tyvärr).
Visst ja, glömde AS. De blev visst registrerade ganska nyligen?
Jag vet att det är en formalia, men om det handlar om just samfund så kanske det ingår saker som medlemsstadgar, villkor, antal och annat som medlemmar av en inte registrerad religion har svårt att svara på, därav mitt påpekande. Jag vet ju inte vilken inriktning uppsatsen har.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus