Lite funderingar...
Hej!
Jag är väldigt, väldigt ny i det här med Wicca och har försökt läsa det mesta jag har hittat om Wicca (på nätet), men jag känner ändå att jag har lite funderingar som jag kanske kan få lite hjälp med här.
Jag ska försöka formulera mig så bra som möjligt, men vill i förväg säga att om någon tar illa upp av mina frågor eller liknande, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt! 💜
Lite bakgrundsinfo;
Jag är född i en kristen familj, och är både döpt och konfirmerad.
Min mamma har tidigare jobbat som diakon i Svenska kyrkan, men sa upp sig för 10 år sen då inte trivdes, och hon har inga planer på att gå tillbaka heller. Min familj är inte "extrema" på något vis, och min pappa har även gått ur svenska kyrkan av olika skäl, men han är fortfarande kristen.
Jag har väldigt länge känt att jag inte riktigt passar in i kristendomen på det sättet som kyrkan "vill" att man ska vara. Jag tror inte på Gud som i den kristna kyrkan, utan mer på en övre makt/energi.
För ett tag sen snubblade jag över religionen Wicca, och när jag började läsa om den så kände jag mig liksom "hemma".
Men mina funderingar är då om man t ex behöver gå ur svenska kyrkan för att vara Wiccan?
Finns det olika "grader" av Wicca? T ex hur mycket man följer religionen, hur ofta man utövar ritualer, hur man firar högtider osv? Alltså - 'måste' man göra vissa grejer för att få kalla sig Wiccan?
Ang högtider; måste man fira dem på ett visst sätt? Måste man fira dem alls? Hur är det vanligaste sättet man firar dem på?
Som sagt, jag är väldigt ny på detta, och har ni några "tips", eller saker som är bra att veta/tänka på för någon som är väldigt ny, får ni gärna skriva det också!
Jag är så oerhört intresserad, och vill gärna lära mig så mycket det går.
Och jag vill även påtala att detta är inget som jag tar "lätt" på.
Därför vill jag veta så mycket som möjligt.
Jag tror på allt "övernaturligt", och jag är en person som gärna tar det försiktigt för att inte råka göra något fel. 😊
Har ni tips på sidor/länkar till forumtrådar där man kan läsa om "tips" för nya Wiccaner får ni gärna länka det också.
Jag har läst massor på wicca.nu redan.
Hälsningar, Linnéa
- Redigerat 2022-04-15 21:41 av Niklas
Man behöver absolut inte går ur Svenska kyrkan för at man är Wiccan. Det känner man bäst själv. Jag gjorde det personligen men först efter många år som Wiccan/vad jag nu är. Jag stannade för att svenska kyrkan gör mycket bra saker, jag lämnade för att jag kände att det var något JAG ville göra. Bl.a. p.g.a. tro.
Hur ofta man firar mm. Det finns olika nivåer på det med. Det är en aktiv tro. Jag rekommenderar varmt att följa årshjulet med at fira alla högtider åtminstone ett år. (ett år och en dag). Jag såg inte mig själv som något förens jag gjorde en självinitiering efter att ha testat runt flera år.
Det är en väldigt öppen tro där man hittar sin väg mycket själv. Det finns inga riktiga pekpinnar vilket gör det väldigt fritt men samtidigt kräver en hel del av utövaren. wicca.nu är ett bra ställe att börja på. Det finns MASSOR av litteratur det finns väldigt mycket på den här sidan så det är bara att rota runt. Tror det finns några inlägg som heter litteratur och länkar. Väldigt mycket är på engelska dock.
Önskar dig lycka till :)
#0: Som BabyDragon skriver finns det inga regler för exakt hur man ska utöva religionen, men man brukar säga att wicca i första hand är något man gör, inte något man tror på, eftersom själva utövandet utgör grunden. Mitt tips är att börja fira årshögtiderna och fullmånarna på det sätt som känns bäst för dig själv, och pröva dig fram. Var inte rädd för att göra "fel" - enda sättet att lära sig är att faktiskt göra saker, och misstag är en nödvändig del av den processen.
Man behöver inte gå ur svenska kyrkan om man inte vill, men de flesta wiccaner gör nog det så småningom i alla fall, om inte annat av respekt för en kyrka som man då inte längre tror på. Det finns ingen wiccansk centralorganisation som vare sig kan ställa sådana krav på enskilda wiccaner, eller ens tala om vem som får eller inte får kalla sig wiccan.
Ett bra ställe att ställa frågor och hitta likasinnade är forumet Wicca i Sverige på Facebook: https://www.facebook.com/groups/38980404605
En bra nybörjarbok är Thea Sabins "Wicca for Beginners". Tyvärr finns det inga särskilt bra böcker på svenska, även om Scott Cunningham kan funka i nödfall. :)
Lycka till!