Övernaturligt i Wicca?
Snubblade in här och bara nyfiken hur förklarar Wicca de övernaturliga saker som händer folk. Från andar till blod som slutar blöda till andra saker som gått i berättelser sen långt bak i tiden?
Det är en väldigt intressant fråga. Det finns inga generella regler inom wicca när det gäller att tro på andar och spöken. Vissa ser ett samband till det genom sin tro och vissa gör det inte. Alla wiccaner tror på en form av återfödelse. Hur man dock återföds kan det vara skilda åsikter om.
Jag tror t.ex på att det finns som en värld mellan varje liv. Där vi alla är och kommer en själ från den världen till vår demension så kan ju det vara en form av andar. Dom spöken som väljer att inte inse att dom är döda eller av någon annan anledning stannar kvar tror jag också är fullt möjligt då vi alla är olika och reagerar samt hanterar saker olika och det tror jag också vi kan göra när vi väl dör beroende på hur vår död går till och under vilka förutsättningar. Vår själ är unik och vår personlighet förändras inte bara för att vi dör. Så det är inget jag avfärdar pga min tro inom wicca.Men jag tror också att alla kommer tids nog över till den andra världen med hjälp av gudomarna och alla dom själarna som finns där och att man till slut när man själv är redo återföds.
Man kan också se spökerier som ett minnesspår. Dvs att personen kan ha återfötts men hade så starka enegier kvar att det lämnar som ett avtryck i vår värld.
Det är lite hur jag ser på det när det gäller andar och spöken i samband med min tro. Men det finns säkert andra wiccaner som har en helt annan åsikt.
det finns som sagt ingen doktrin om andar och andra oförklarliga fenomen. i wicca får folk tro vad och hur de vill om sånt. däremot tror jag att många wiccaner ser det som naturliga fenomen snarare än övernaturliga, så tillvida att om de existerar är de en del av det naturliga oavsett om människan kan förklara dem eller ej.
t ex om det finns spöken, så är de också en naturlig del av världen även om vi inte vet varför eller hur, eller ens om de finns. saker händer inte liksom bara ur tomma intet. de är resultat av lagar (i bred mening alltså, inte bara kända fysiska lagar) och mekanismer, även om vi inte känner till eller förstår alla dessa mekanismer; det finns liksom inget "övernaturligt" som står utanför detta, så att säga.