Hejsan!
Hej alla!
Jag har smygit runt här lite och jag kan ärligt säga att jag i grund och botten inte vet alls mycket om wicca.
Ni skriver att det är en religion? Nu kommer en dum fråga: har ni något som är ungefär som motsvarigheten till biblen? Om man säger någon skrift som ni "lever efter" ?
Jag har länge varit intresserad av wicca men faktiskt varit för lat att egentligen ge mig hän till det.
Har har boken en wiccas handbok hemma och jag älskar allt som har med jord, natur, blommor och blad att göra. Örter, så, gräva, plantera mm och nu äntligen har jag ju en egen trädgård!
Sedan har jag hobbyverksamhet inom akvaristik.
Sysslar med tarot…
Ja, vet egentligen inte vad jag ville sagt… Kanske ska börja googla runt lite istället för att fråga er vad wicca är för det såg jag att ni brukar få den frågan 
Men tänkte i alla fall fråga en "liten" fråga, religionen wicca, vad är dess tro? Grundpelaren i tron? Är det moder jord och naturen eller..? Ja ni fattar?
Är som sagt ingen "utövare" men nyfiken så jag kommer fortsätta smyga runt här inne och vill passa på att säga att det var jätteroligt att denna sajten startades! 
Det finns "the wiccan reade" som jag har för mig finns här inne någonstanns.
En wiccas handbok innehåller en hel del saker som inte riktigt stämmer. Den är gammal och översättaren hade nog ingen aning om vad han skrev om så det vart en del översättningsfel :P
Recomenderar att du kollar bok och länk rekomendationerna som finns här inne. Där finns massor att läsa och lära.
Det finns ingen direkt "bibel" det finns en hel uppsjö av Book of shadows som enskilda personer skrivit. Wicca är en ganska stor och varierande tro med olika inrikktningar.
Men det finns en massa här inne att läsa =) och fortsätt leta.
Här kan du börja http://www.wicca.nu/index.html
Tack! :) ska kasta mig över detta när jag sitter vid datorn sen ikväll :) jättesnällt av dig att ta dig tid :)
Här inne också syrran??
Är du inne på varenda forum på iFokus?? 
Ja :) man måste ju variera sig!
Välkommen till sajten plutopellis! Jag tycker det är roligt att folk frågar faktiskt, för även om det finns ganska mycket info på internet så kan det vara givande att höra personliga åsikter o.s.v =). Som BabyDragon skrev finns det ju många inriktingar inom wicca.
Främst handlar det väl om Gudinnan och Guden, som står för kretsloppet i världen. Gudinnan - månen, jorden, Guden - solen. Så kan man väl beskriva det snabbt för att ge en bild av vad det handlar om. De kompletterar varandra för att allt ska fungera och gå runt i den ständiga cirkel som vi befinner oss i. Gudinnan och Guden finns i allt runtomkring oss och i oss.
Vet inte om jag är så väldans bra på att förklara, men jag gjorde ett försök iallafall =).
Tack tinkerbell! Alltid roligt att höra andras syn :)
Spännande.
Wicca är något jag ständigt återkommer till. Kram syrran!!