Månens namn - men varifrån?
Jag gör en efterlysning här. Det finns en lista/system på månens namn som är väldigt spridd. Ni känner säkert igen dessa välkända namn:
Vargmåne (januari)
Snömåne (februari)
Kråkmåne (mars)
Äggmåne (april)
Mjölkmåne (maj)
Honungsmåne (juni)
Hömåne (juli)
Rödmåne (augusti)
Skördemåne (september)
Jaktmåne (oktober)
Frostmåne (november)
Köldmåne (december)
Vad jag undrar över är om någon vet var dessa kommer ifrån ursprungligen. Jag har försökt google och leta men inte ens på http://haxhem.wordpress.com/2011/03/19/manens-symbolik/ , på http://www.dimmornasdotter.se eller http://paranormal.se/topic/manen_enligt_astrologin.html (de lite mer seriösa sidorna när man letar) har jag hittat någon ledtråd om varifrån dessa namn kommer.
Jag själv fick lära mig namnen via Ionas Trolldomshörna en gång i tiden, mer specifikt från hennes Magisida. Nördig som jag är har jag ju skrivit ut hela hennes Trolldomshörna och har arkiverat i pärmar men när jag tittar där så står det ingenting om ursrpung där heller. Jag undrar om detta var Ionas påhitt eller fick hon namnen från till exempel Paranormal? Står inget datum på paranormal.se så jag kan ju inte avgöra vilken källa som är äldst.
Kan någon av er kanske komma på någon bok, berättelse från äldre etc. där ni har fått lära er dessa namn? Jag vill veta om namnen är gamla eller nya. Blir tacksam för alla ledtrådar!
Namnen är gamla och kommer av viktiga händelser eller företeelser som förekommer under respektive månad. Det är knappast en person som uppfunnit dem, utan de har använts - med lokala variationer - så länge jordbruk och djurhållning har funnits. De är inte magiska eller rituella mer än de månadsnamn vi använder numera.
Jo, jag gissar det, men hur har Iona lärt sig dem? De måste ju finnas upptecknade någonstans. Vad är den äldsta källan?
Fullmånens namn under kalenderåret
I många kulturer har man gett namn och betydelse åt fullmånen under hela
året. Bland annat använde många indianstammar månens faser och cykler för att hålla reda på årstiderna. Även wiccaner och Häxor lägger stor vikt vid årets
fullmånar under året och de är sammankopplade med speciella riter och
innebörder.
Namnen är en sammanställning över varje månads fullmåne med inspiration från indianska och wiccanska betydelser. När två fullmånar inträffar under samma månad kallas den andra fullmånen för Blåmåne.
För lite mer än ett år sedan var jag också på jakt efter källorna till dessa namn men hittade ingenting. Har själv blivit tipsad om bondepraktikan men jag fick inte ut någonting ur det heller då den snarare behandlade hur månen ser ut och gör tolkningar för kommande väder av typen: Är månen röd kommer det bli blåsigt. Har inte hittat att bondepraktikan nämner olika namn på månadernas olika månar.
Personligen försöker jag även komma på vad för syfte det skulle ha att döpa månarna? Kan liksom inte se något egentligt värde i det. Det är ju samma måne.
Just nun är min dator lite seg så det är svårt att skriva så mycket mer men gå in på min hemsida www.nerthus.n.nu så finns den förklaring som jag lärt mig… men givetvis finns det andra sätt att se det på oxå
jag hittade denna http://www.astroguide.se/astroguide/fullmanens-namn-och-betydelse/
Jag tror det kan stämma att månen fick namn efter händelser. Hönorna började värpa- äggmåne.
Fast att namnen härstammar från wiccaner och indianerna verkar ju hur konstigt som helst!
Wicca är ju relativt ungt och namnen fanns i gamla bondekalendrar exempelvis.
#7 Fast har månen olika namn i gamla bondekalendrar? Av de jag har sett (och jag såg en del när jag jobbade på antikvariat) nämns månen bara som ett sätt att räkna ut när en högtid ska infalla. Som ett sätt att matematiskt räkna ut när midsommar och jul infaller. Jag har aldrig sett att månen har något annat namn än just måne.
Faktiskt så är det bara wiccaner jag känner som använder olika namn på månen, så personligen, finner jag det inte alls otroligt att det skulle vara därifrån det kommer ifrån.
Med det sagt, det skulle vara fantastiskt om du hade ett exempel från en bondekalender där månen har ett av dessa namn och även gärna vilket år den är ifrån. :)
#8 jag ska försöka finna den artikeln igen. Om det var på runeberg jag läste ett utdrag där man diskuterade tidpunkter, datum, nummer och namn.
Jag ska leta så återkommer jag =)