hejsan alla Wicca .
hejsan jag har alltid viljat bli wicca å trott på de sen ja var liten .. och nu undrar jag hur ja kan bli de … hjälp mig att få komma in i eran magiska värld .. tackar katarina 25 år
Detta är en väldigt vanlig fråga när det gäller nya som har snubblat in på wicca och blir intresserade. Många ställer sig frågan hur man blir wiccan.
För det första är det viktigt att reda ut varför man vill bli det och i vilket syfte. Vad är det som lockar och känns rätt?
Jag skulle rekommendera att läsa om wicca så mycket du kan och praktisera det ett tag innan man betämmer sig om det är den vägen man vill gå. En del har som en gyllene regel att man ska ha läst och praktiserat wicca 1 år och 1 dag innan man börjar kalla sig det. Det är ju dock inget krav men man kan ändå förstå poängen med det. Det är ändå tillräckligt lång tid så att man hinner känna om det var något i det som känndes fel och vad som kändes rätt. Man har hunnit fira dom olika sabbaterna och följt med ett år i naturens cykel. När du sen har fått tillräckligt mycket kunskap och hunnit känna in om det är något för dig så är det ju också lättare att under dom förutsättningarna göra ett beslut.

Rekomenderar varmt ett studie år. Då det är så stort att förstå samt att man hinner utöva och känna om det är rätt. Jag gjorde det och det behövdes för mig för att hinna känna mig bekväm.
Utöver det så läs, läs, läs. Finns bra böcker om ämnet som tagits upp i annan tråd. Men det finns mycket på nätet också nu.
Det är inte målet, det är resan =)
Wicca kallas religonen, Wiccan heter det. Grrr
Ett vanligt problem att man säger fel där dock, varit där själv en gång i tiden.
Äring och Fred.
Ha en fortsatt trevlig dag.
Med Vänliga Hälsningar Veronica.
**
**

förlåt då #3
Bra böcker för att komma in i vad wicca handlar om och hur man sedan börjar praktisera religionen, är Scott Cunninghams böcker "Wicca för den självständiga utövaren" och "Living Wicca", den första finns översatt till svenska som du ser, men inte den andra. De är inte så tunglästa, men tar upp det grundläggande och väcker förhoppningsvis fler frågor, så jag rekommenderar dem :-)
Jag tycker alltid det är lika roligt när folk hittar wicca och de känner att det är rätt =). Som de andra skrivit är det såklart viktigt att läsa och studera för att förstå vad det egentligen är du tror på o.s.v. Som du säkert redan vet kallas wicca ofta för naturreligion och det tycker jag passar utmärkt, eftersom det är viktigt med kontakten till naturen (Gudomarna). Så mina tips är att du läser och vistas mycket i naturen, mediterar och lägger ifrån dig alla föreställningar som du kanske inte ens är medveten om att du har. Jag var väldigt förväntansfull när jag först gick in på den här vägen och hade föreställningar om hur det skulle bli, vad som skulle hända o.s.v och när det inte hände blev jag väldigt nere. Saker och ting kan visa sig på sätt du aldrig väntat dig, därför måste du vara öppen för det =).

Inget personligt mot Villhailler, men det känns som att många nya tror att man kan jämföra wicca med "vanliga" religioner, att det mest är något man "tror på". Redan där halkar man lite snett, eftersom wicca till stort bygger på ett aktivt görande och upplevande, och det man tror ständigt är en process i flexibel förändring, allt efter nya insikter. Precis som andra religioner har wicca sina metoder för att uppleva det gudomliga, med årstidsbundna ritualer, där även ritualens olika steg har symbolisk betydelse. Att över huvud taget bli skicklig i ritualskapande och genomförande verkar ibland komma i skymundan då man i stället pratar om spells. Tyvärr ser man många som har utövat ett tag som anser att ett rituellt firande kan ersättas med en promenad i naturen och en måltid. Jag antar att det beror på vad man vill uppnå. Jag vet också att tiden och orken kan tryta och jag är inte heller perfekt. Jag inser också att jag själv är ganska stelbent och kanske lite fyrkantig i hur jag ibland resonerar kring wicca, men jag är lite allergisk mot anything goes-tänket. :P Åter igen, det här var inte direkt riktat mot trådskaparen utan mer en allmän reflektion.
#7 Det är rätt att det är en upplevelse och rituell religion. En prommenad kan inte ersätta ett rituellt firande, Men att vara i naturen är en viktig del av det också. Saknar så mycket att inte kunna göra mina ritualer utomhus!
Men man kan däremot ha trott på själva grundtankarna även om man inte varit aktiv av olika orsaker.
Många börjar i ändan av spells när man bör börja i ändan av att fira sabbater och Guden Gudinnan och skapa relationer till dem och elementen så att spellsen senare kan fungera optimalt 
Det första jag gjorde var att fira Ostara, Fick en heltigenom magisk upplevelse och kännde helt och fullt att det var rätt. Sen började jag med spells. Vilket fortfarande var lite för tidigt vilket märktes både i ritualen och "resultatet". Lärde mig den hårda vägen att man kan få vad man ber om. och att ibland får man vad man behöver istället för vad man vill 

Jag känner att själva "hantverket", traditionen, står över den personliga tron. Folk kan gå samman i coven även om deras syn på tex vad det gudomliga är skiljer sig, så länge de har ett gemensamt syfte och tillvägagångssätt. Känner att jag halkat in på ett sidospår nu, sorry! :)
#9 Förstår hur du menar i alla fall =)

@villhailler
Hej! Nu när jag sitter vid en dator och inte knapprar på iphonen tänkte jag försöka svara dig!
Jag håller i stort sett med om vad föregående talare har skrivit. Det känns ganska förhastat att kalla sig wiccan i ett så pass tidigt skede. Många läser några sidor på nätet och tänker "Ja! Det är ju det här jag har trott hela tiden!" But there´s more than meets the eye, som man säger, och det gäller att träda lite varligt fram och samla så mycket information som man kan. Läs på webben, böcker (såg att det fanns en tråd här på sidan med bra tips) och prata med andra wiccaner, både i Sverige och utomlands. Skapa dig en så mångfasetterad bild du kan, för är det något vår religion är så är det mångfasetterad!
Som jag skrev innan så är wicca en religion att praktiskt utöva, den har sitt rituella, liturgiska mönster även om man förstås kan pröva olika former. Att vara förtrogen med när, var, hur och varför är alltså bra om man vill utöva wicca. Pröva dig fram! Fira högtiderna under ett årshjul och se om du trivs med det, om det tillför något till ditt liv och är något du vill fortsätta med.
Vad innebär det gudomliga för dig? Läs om olika mytologiska system, gudar och gudinnor tills du trillar över någon som "talar till dig" (många beskriver det snarare som att de hittar dig). Skapa en relation till honom/henne/dem.
Det är också värt att fundera över om du vill utöva din religion solitärt eller i grupp, coven. Det är en smaksak.
All lycka till på din väg!

vad jag har trott på i hela mitt liv är ett slaggs liv efter döden rekarnation typ man dör å föds till nå nytt … jag har inte kunna svarat er för ja har haft problem här hemma haft tredemoner som har inte gett sig .. gud va jobbigt de har varit
Min väg hit till sajten gick genom
1. en healingkurs
2. en ettårig kurs i medial utveckling
3. en ettårig häxkurs..
4. praktiskt utövande under ett par år
..och ändå anser jag mig bara befinna mig på nybörjarstadiet. Att utforska verkligheten på egen hand är en lika viktig ingrediens som att fråga andra "hur det är". Ingen kan svara på den frågan, för allt inom det andliga upplevs så individuellt. Därför, sök på egen hand, gå kurser och fråga dem som har erfarenhet, då börjar en livsfilosofi utkristallisera sig - din alldeles egna dessutom.
Lycka till!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Min väg till Wicca är genom en vän till mig, kommer aldrig glömma den dagen, på både gott och ond. Han är nu min lärare, men jag har även en annan vän som jag kan få mer hjälp av mer praktiskt, för honn är min grenne. sen så kollar jag mycket själv och följer mina egna vägar. Gör dte som känns rätt så kommer du lycvkats. Blessed be!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!