Wicca iFokus

Wicca

Etikettpyssel
Läst 5037 ggr
Nocturnal Creature
7

Pentagram/Pentakel pyssel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det som många kallar pentagram heter ju egentligen pentakel. Femuddiga stjärnan utan cirkel är ett pentagram och stjärnan med cirkeln runt är en pentakel. Bara för att reda ut begreppen lite Glad

Jag brukar göra lite olika varianter av pentaklar gjorda av träpinnar, halm, pärlor, blommor mm mm. Vid Yule gör jag en vintervariant ist för de vanliga kransarna som folk brukar ha på sina dörrar. Ibland fyller jag dom med lavendel, järnört (vervain) eller andra beskyddande örter och hänger dom på insidan min dörr för beskydd.

Egentligen är det inte så mycket att beskriva hur man gör dom. Man binder helt enkelt ihop pentagramet och sedan gör man en cirkel av något passande matrial. Knyter samman pentagramet med crikeln och vipps så har man en hemma gjord pentakel redo att dekoreras med vad man själv vill :)

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

Nocturnal Creature
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi en till som inte är klar än, det skall fixas med fler pärlor och snurras så att cirkeln blir rundare och lite annat

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

Bara Anna
2

Vilket jättefint pentagram! Härligt att du gör dem själv!  Kan du skriva lite mer om de material du använder dig av? Vad knyter du ihop själva pentagrammet med t. ex? Vad har du använt för material till cirkeln. Fantasilös som jag är så skulle jag älska lite exempel att spinna vidare på!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

BabyDragon
0

Jättefina =)

Ioma
1

Supperfina!

Jag kallar det bara för pentagram om man har en stjärna i ett pentagon.

Utan något runt är det ju bara en stjärna.

Och en cirkel är visserligen livet men det känns inte rätt för mig ;-)

Jag har gjort ett pentagram genom att forma tjock ståltråd och sen virkat runtom hela pentagrammet med eyelash-garn.

Det hänger på vår dörr *S*

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

alviiina
0

Va fina, nu blev jag inspirerad! Jag gjorde ett pentagram i sernitlera en gång men råkade bränna det i ugnen:(

plutopellis
0

Så vackra! Vad duktig du är Glad

Blodfot
0

Vad fina, blev inspererad nu :)

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!