Wicca iFokus

Wicca

Etiketterartiklarredskap-och-altare
Läst 5657 ggr
Bara Anna
2012-08-11 08:59
2

Du och Ditt altare

Den här artikeln är en kopia från en post från min blog tidigare i sommar. Men jag tyckte den hörde hemma här också! färdig.

……

Om bilderna

Jag tyckte det skulle vara trevligt att visa bilder på lite typiska altare i artikeln, men efter att ha letat och letat på google så insåg jag att jag hade ett problem: “Vad är ett Typiskt altare?” Ett altare är något som är högst individuellt och personligt och det som är typiskt för mig är inte säkert typiskt för dig. Det enda jag här kan måla upp är en schablonbild av ett altare. Därför valde jag istället att visa på bilder på några olika Lammas altare eftersom högtiden för Första Skörd närmar sig med stormsteg! Eftersom jag kopierade direkt från min blogg så håller jag tummarna att bilderna kommer med också! Annars - stryyyyk!

Syftet med ett Altare

Syftet med ett altare :

Det är en plats för fokus. Och med fokus menar jag att det är oftast är här som du har ställt dina representanter för Guden och Gudinnan. må det vara statyer, ljus eller något annat. Det är också en form av fokus av ett annat slag: Fokus för ditt syfte! Visst vore det underbart att kunna smycka ett helt rum/lägenhet/hus för en specifik högtid eller magiskt syfte. Men detta är inte alltid möjligt. Oftast för att vi inte har tiden eller ekonomin, men ibland tyvärr också för att vi inte kan vara så öppna med vår tro som vi skulle önskat…. Ditt altare är också din arbetsbänk, här lägger du de verktyg som du använder under ritualen – allt från rökelse och kol till din bägare.

Olika typer av Altare

När vi talar om altare så är det kanske det mest typiska Altaret vi tänker på ett altare vi har i sovrummet eller kanske vardagsrummet. Ofta på ett bord eller gammal byrå…. Men det finns många andra versioner av altare:

• Ett inomhusaltare
  • Ett utomhusaltare
  • Det portabla altaret
  • Ett altare i varje väderstreck
  • Köksaltaret
  • Sovrumsaltaret (steamy!)
  • Altaret på fönsterbrädet
  • Altaret i rabatten eller på balkongen

Som du ser så är det bara fantasin och dina behov som sätter gränserna! Vi är inte begränsade till att bara ha ett altare. Om du vill så är det fullt tillåtet att ha ett altare på balkongen eller uteplatsen och ett inomhus!

Innehållet på ett Altare

Vad du har på ditt altare är såklart väldigt valfritt! Det är ju trots allt DITT altare eller hur? Men här är vad jag personligen tycker alltid bör finnas på altaret:

1. Gud/Gudinne Statyer eller dylikt – Kan även vara ljus eller något annat som korresponderar till Guden och Gudinnan. På de flesta av mina altare har jag t. ex en tallkotte som representant för (Skogs)Guden.

2. Elementen – Något som kan represnterar de 4 elementen som placeras i respektive rikning. Exempel: Snäckor för vatten och Väster!

3. Bägare – Bägaren med sin form och innehåll är en klassisk represntant för Gudinnan och det kvinnliga

4. Athamen – Precis som Bägaren en klassik arketyp för Guden och hans manliga potens

5. Vattenskål och saltbehållare – Används för reningen med salt och vatten

6. Rökelsebehållare och Rökelse – Används för reningen med rökelse och eld

Här är några saker som kan vara bra att ha åtminstone i närheten av altaret:

• Altarduk – skapar stämning och extra symbolik. Du kan varierar färg och utseende utefter syfte. Dessutom – det är lättare att tvätta bort fläckar från en duk än från en känslig möbel!
  • Tändare – Så länge du inte har lärt dig att kasta eldbollar så är tändare, gastaändare eller tändstickor A och O för en fungerande ritual!
  • Ritualmusik – Ritualmusik är faktiskt inte nödvändigt, men iom vi inte är de sista människorna på jorden så kan det vara skönt att ha något som kan blockera ut vardagens brus! Glöm inte att sätta skivan på Repeat dock!
  • Kuddar/stol – Om Meditation ingår i din ritual så är det INTE skönt att sitta/ligga på golvet! Tro mig!
  • Pentagram – Om det inte finns represnenterat på andra sätt så tycker många om att ha en pentagramplatta av trä/lera eller dylikt på Altaret också eftersom pentagrammet är en så viktig symbol för oss wiccaner!

Altaret och Dina Verktyg

Source: gaiansoulgrove.com

En ofta åtterkommande fråga och diskussion kring altare och framför allt verktyg är: “Måste jag skaffa mig dyra redskap för att kunna hålla en ritual?”  eller “Jag har inte råd med en athame för 300 SEK! Vad kan jag göra?”. Det är ett vanligt förekommande missförstånd att dessa verktyg på något sätt är magiska i sig själva. Den verkliga magin kommer innifrån DIG själv! Det är DU som bestämmer hur magiskt något är! Alltså är det fullt möjligt att hålla en ritual UTAN några redskap eller altare alls! Eller med bägare och athame från IKEA….. Men på sista tiden så har jag börjat utveckla mitt resonemang lite. Det spelar visserligen ingen roll kring hur dyra eller billiga saker du har på ditt altare, det viktiga är dock att de är unika, speciella för dig och behandlas med respekt! Ur detta resonemang så kan jag säga att även om du från början börjar med ett IKEA-altare så är det bara naturligt om du uppgraderar så småningom till något som är lite mer skräddarsytt för syftet. En bägarer med pentagram runt känns onekligen lite mer speciell än ett vanligt glas, eller hur. Men som sagt – det är inte prislappen utan betydelsen för dig som är viktig! På samma sätt är det viktigt för mig att jag behandlar mina redskap med respekt. De saker jag använder vid ritual används ENBART till ritual och inte i vardagligt bruk i mellanakterna. T. ex så hade jag i början ett vinglas som bägare. Men jag drack ALDRIG vin ur denna bägare vid andra tillfällen än vid ritual…. Vill du skapa något riktigt, riktigt unikt, speciellt och garanterat behandlar med respekt så föreslår jag att du funderar på hur du kan skapa dina egna verktyg! DET om något ger dem ordentlig KRAFT!  Och slutligen (det här är min högst egna åsikt dock) – om du inte är öppen wiccan och känner dig bekväm med att tala om för andra att du är Wiccan (vilket är helt OK och nödvändigt i vissa fall) fundera på om du kan ha ett altare helt öppet, eller ha det någonstans riktigt privat. Vanliga “mugglare” fattar oftast inte att det är ett altare och kan ställa alla möjliga saker där, glas, ölburkar, glasögon – tja du fattar – vi är tillbaka till att behandla ditt altare med respekt!

Blessed Be!

Anna – Eldens Dotter

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

• Redigerat 2022-04-15 21:28 av Niklas
ThreeStars
2012-08-12 01:42
1

Fin artikel. Mycket bra för nybörjare, tycker jag, speciellt det om att alla grejer inte är så viktiga egentligen, utan det är en själv som gör magin, inte sakerna :)

Blodfot
2012-11-28 11:53
0

Super bra skrivet!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!