Wicca iFokus

Wicca

Etikett: gudinnan-och-guden
Läst 4562 ggr
thinkerbell
0

Det här med Gudinnan och Guden

Det är ju ofta så att man känner sig något mer dragen till en av gudomarna, även om man anser att båda är lika viktiga. Efter vad jag förstått så är det många wiccaner som valt den här vägen just för att den erbjuder en Gudinna och inte bara en Gud, och på så sätt dras de mer till Gudinnan. Själv känner jag mig, iallafall just nu, faktiskt mest dragen till Guden. Vad är era tankar om detta och hur känner ni?

Carnosa
0

Jag känner mig mer dragen till gudinnan, men det är nog mest för att jag känner mer gemenskap med de kvinnliga egenskaperna tror jag.

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

BabyDragon
0

Känner mig mest dragen till Gudinnan. Tror det har att göra med var jag är i livet just nu. Vad jag vill, behöver, mm.

Wedni
0

Jag känner mej dragen till de båda… Men jag har förståss ganska nyss börjat min väg inom Wicca.

VerraWaterHeart
0

Jag känner mig också dragen till båda. Är också praktiserande Wiccan alltså ny i området. Dock läst mycket om denna naturbaserade religon tidigare, och var dragen till den som barn. Det är nu på äldre dagar jag viljat börja praktisera och be till Gudarna och Gudinnorna.

Äring och Fred.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med Vänliga Hälsningar Veronica.

**
**

[BlueRain]1
0

Jag är noga med att alltid ha med både Gudinnan och Guden när jag skriver, målar eller bara tänker på det gudomliga. Dock känner jag mig mer dragen till Gudinnan, förmodligen för att jag är kvinna och har behövt henne bäst under åren, kanske ett undermedvetet motstånd mot Gud (?). Men måste säga att jag aldrig har drömt om Gudinnan, när jag sover och nån enstaka gång drömt om det gudomliga är det just Guden som har talat till mig ..

catha
8

Gudinnan och Guden är ju polariteter, som yin och yang, och vi behöver dem båda…. men eftersom varje Gudinna och Gud utgör en facett av den universella Gudomen så är det nog så att de flesta av oss vänder oss till det vi behöver för tillfället…

Wiccaner vördar Gudomen i många former – med Gudinnan som den grundläggande formen. Gudinnan står för den feminina, närande sidan av Gudomen – intuitiv, kreativ, magisk. Hon är den inre naturen av Gudomen – ursprunget av det yttre Universumet.

Därmed är Gudinnan Skaparen, Källan – Guden kommer från Henne, när Hon sätter Universum i rörelse. Guden är Gudinnans Gudomliga Barn, skapad av hennes inre natur, Hennes ”Andra Jag” som Vangelo delle Streghe uttrycker det. Guden är också den Gudomliga Maken, vars förening med Gudinnan beskriver varandet som vi känner till det.

I den här meningen är Gudinnan och Guden polära krafter som också benämns Yin och Yang. Yin, den Feminina, andliga, emotionella sidan av Gudomen vilken är i allting och vars närvaro ger alla ting liv. Yang, den Maskulina, fysiska, flyktiga aspekten av Gudomen som manifesteras i rörelse och handling och vars bestämmelser bygger upp den yttre formen på saker och ting.

I Wicca vördas Gudinnan huvudsakligen genom sin form av Trippelgudinna. Precis som Guden oftast representeras av Solen, så representeras Gudinnan ofta av Månen, och dess tre faser tas som en förklaring till Hennes väsen; den Växande Månen står för skapelse och inspiration, förkroppsligad i Jungfrugudinnan. Fullmånen står för förverkligande och närande, förkroppsligad i Modergudinnan. Och den Avtagande Månen står för infriande och avslutande, förkroppsligad i den Gamla Gudinnan.

JUNGFRUN: Jungfrun är den Unga Gudinnan för Våren och nya starter. Hon är Gryningens Gudinna, för ungdom och ny potential. Jungfrun är Gudinnan för konst och kreativitet och självuttryck – av skönhet, intelligens, och färdigheter. Jungfrun är påtaglig i handlingar och självförtroende, utforskning och upptäckande.

MODERN: Modern är Gudinnan i sin aspekt av upprätthållare av Universum. Hon är moderskapets Gudinna, av närande och försyn. Universum är Hennes barn och Hon älskar och bryr sig om det, förser det med obegränsade resurser inifrån sig själv, precis som en mor föder sitt spädbarn med mjölken från sin egen kropp. Oändligt kärleksfull och medkännande är Modergudinnan en oändlig källa till gåvor åt dom som är öppen för Hennes gåvor.

DEN GAMLA: Den Gamla står för Gudinnan i Hennes aspekt som Äldste. Den Gamla är Kloka Frun, Häxan, Matriarken. Den Gamla är Dödens

Gudinna, och magins, och Andevärldens. Hon är Vishetens Gudinna, visioner och rådgivning. Höjdpunkten av andlig kraft är Hennes, för Hon är den Stora Förtrollerskan som skapar sin vilja genom magi. Som Transformationens Gudinna är den Gamla Förstöraren som bryter ner föråldrade former, och låter nytt växa fram.

I Wicca säger vi att Gudinnan ger liv till Guden - det ljusa fröet av Yang energi växer inom Henne tills hon föder fram det. Därmed säger vi att materiell existens kommer fram från Ande.

Och eftersom Gud - precis som vi alla - kommer från Gudinnan, är Hennes essens alltid inom Honom; Hans själ, om du vill det. Därmed är essensen hos Yin alltid närvarande i Yang, för det är Yangs ursprung - materia kommer från Ande, och bär Ande inom sig.

Dessa Två Krafter - Gudinna och Gud, Yin och Yang, Ande och Materia - kan inte delas på helt och hållet. De är som motsatta sidor av ett mynt. Även om det är en Bildsida och en Motsatt, så är det fortfarande bara ett Mynt.

Det här är vad som menas med den heliga formula som används vid helgandet i DEN STORA RITEN;

"Gudinnan är inte förmer än Guden
Inte heller är Guden förmer än Gudinnan
Utan Båda är jämbördiga
Och Ingen är hel utan den Andra."

Och precis som de Polära Krafterna inte kan anses vara skilda från Varandra, så kan inte heller vi vara skilda åt från Dem. Vi är inte betraktare av de Kosmiska Krafterna, utan aspekter av Dem. Vi är Deras levande förening - Ande i Materia. Vi kan inte heller vara mer avskilda från Gudinnan och Guden än en luftmolekyl kan vara åtskild inom firmamentet. Distinkt inom det, ja, men åtskild från det, aldrig.

thinkerbell
0

#6 Väldigt bra inlägg!

BabyDragon
0

#6 Tack för din text =)

catha
0

Tack för de vänliga orden :D

Blodfot
0

jag vet inte vem jag dras till, dock kom Guddinan till mig i en dröm…

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

BabyDragon
0

#10 samma här, men hon behagade inte presentera sig =)

Blodfot
0

Jag såg henne inte heller

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Adalissa
0

Jag önskar att jag såg guden och gudinnan på samma sätt, men tyvärr har jag lite svårt för den "manlige" aspekten av den enkla anledningen att för mig är symbolen "gud" alldeles för färgad av den kristna synen på guden som inte är en gud jag känner med. Jag har försökt att förändra min syn på det hela och ibland fungerar det men jag känner mig mer dragen mot gudinnan och det är oftast henne jag vänder mig till. Använder mig utav de olika faserna beroende på vad jag gör och vem jag känner att jag behöver.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla