Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 7681 ggr
Silent_Hill
0

Magiska namn

En del wiccaner väljer att ha ett magiskt namn till sig själva. Har du något sådant eller väljer du att vara utan?

Själv har jag aldrig haft något behov av att ha något magiskt namn. Jag tycker om mitt egna namn så mycket och det är det jag väljer att identifiera mig själv som oavsett om jag gör något magiskt arbete eller inte. För mig skulle det bara kännas konstigt att ha ett annat namn och jag skulle antagligen inte känna mig som jag i det. Detta är heller inget jag har tänkt så mycket på sen jag läste om det första gången,  eftersom jag kände ett starkt nej åt det redan från första början, så kände jag inget behov av att försöka tvinga fram något namn och ett magiskt namn gör inte mitt magiska arbete och kontakten med guden och gudinnan mer speciell för det Glad

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Nocturnal Creature
2

Jag förstår hur du menar Silent_Hill Man skall inte tvinga fram ett magiskt namn om man dessutom trivs bra med sitt egent namn :-)

Men en av tankarna med ett magiskt namn är väll egentligen att det skall hållas hemligt, eller att det riktiga namnet skall hållas hemligt. Om någon skulle villja skada dig men ondmagi (fördedrar att kalla det ondmagi ist för svart eller mörkmagi) Så sägs det att personen har lättare att lyckas med det om hon/han känner till så många av dina namn som möjligt.

Men det är ju självklart upp till var och en vad man känner sig bekväm med :-)

Jag försökte komma på ett magiskt namn men det kännde onaturligt. Men helt plötslig några veckor senare så gick jag och funderade lite på det där med magiska namn och plötsligt såg jag en bit porslin på marken, jag vet inte varför men jag kände att jag skulle plocka upp den. När jag vände på den så stod det ett ingraverat mycket ovanligt naman på den. Det namnet kändes helt rätt och det var inte på något sätt framtvingat. Det kom till mig namnet valde mig och inte tvärtom, dessutom var det fullmåne och då tror jag att allt magiskt är extra starkt, saker som kommer till än, tecken, växter man plockar mm mm

Förvarar porslinbiten med mitt magiska namn i ett låst skrin, för säkerhets skull ^^

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

Sommarek
3

Jag har ett, och det är mitt användarnamn här. Jag ser ingen anledning att dölja det; snarare som ett sätt att forma mig själv på istället för att låta mitt riktiga namn och de begränsningar som det sätter ("jag kände en riktig tölp en gång som hette X", eller "det namnet låter som en typisk biltjuv") påverka mig.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

BabyDragon
0

Har inte haft något behov av ett heller. men skulle det dyka upp skulle jag nog använda det. Men det skulle vara mitt. Som endast jag och någon/några utvalda få skulle få veta (i ett covern t.ex, om jag nu skulle hitta ett sådant.)

Bara Anna
0

För mig som mest har jobbat i grupp är mitt magiska namn ett verktyg i våra ritualer som fungerar tillsammans med min robe och ritualmusik som en pavlo-effekt för att komma i ritualstämning. Men det är framför allt en nyckel till den persona jag antar under ritualen. För även om jag till essensen är samma som innan cirkeln kastades så är jag också något mer - något mer magiskt. Då passar inte "Anna" in riktigt. På samma sätt är det magiska namnet oerhört nyttigt att ha om någon vandrar för djupt ner i en Meditation eller pathworking för att kunna kalla tillbaka till ´vardagen. Men å andra sidan - dylika saker är inte så vanligt att det sker för den som jobbar ensam antar jag….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Ioma
2

Mitt nick Ioma är det namnet som kommit till mig och det känns som att det är lika mycket mitt namn som Marika som är mitt förstanamn.

Jag har blanketter här hemma för att lägga till namnet som andranamn men inte fått tummen ur att skicka iväg det bara. O nu har nån av oss städat bort dem. hahaha

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

ThreeStars
0

Som nämnt, man kan inte tvinga fram namn, men jag har ett :) Jag satt för några kvällar sedan och räknade ut vilket nummer jag har (utifån mitt fullständiga namn) nu kommer jag såklart inte ihåg numret ;p men jag lekte lite med bokstäver och kom fram till Luwenc. Jag tyckte det klingade fint oxh tog det till mig så "lätt" va det ;)

[BlueRain]1
0

Ja, mitt magiska namn är det namn jag använder här :-) Har använt det så länge på nätet så jag tror inte folk skulle fatta vem jag är om jag skulle byta ;-)
Men har funderat på att ha ett privat magiskt namn också, att använda i ritualer och magiskt arbete o.d. Men det är inget jag tvingar fram, dyker det upp ett så gör det, så jag väntar :-) Tycker dock det är roligt att leta namn ibland och experimentera, men det har aldrig hänt att jag fastnat för något namn jag letat på själv.

Hittade en bra blogginlägg för att räkna ut vad ens namn betyder i siffror (hebreiska koden), och vet att det finns dem som letar fram ett magiskt namn utifrån det och liknande system. Stött på det tidigare, men just detta inlägg tyckte jag beskrev det hela så bra så tänkte dela med mig ifall nån mer än jag tycker det är kul att leka med :-)

http://missmagicgirl.wordpress.com/2011/10/06/du-och-ditt-namn-enligt-numerologin/

thinkerbell
0

Vad roligt det är att läsa allas olika tankar om detta. Själv har jag inget magiskt namn, men någon gång ett kanske kommer till mig, vem vet? :). Just nu känner jag i alla fall inget behov av ett sånt.

Allamej
0

Jag har ett som jag faktiskt överväger att byta till, Lilia. Men jag har även ett som är hemligt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Blodfot
0

Jag har ett som liknar ett magiskt namn iallafall, och det rä dte jag heter här, jag skyddar dte väldigt mycket på många sätt, ska även idag göra en ritual för just detta syfte känner jag just :)

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Adalissa
0

Jag tog ett magiskt namn när jag började med wicca för många år sedan, men kände att det inte riktigt var jag - så nu har jag inget. Vet inte om jag kommer att ha det i framtiden, får väl se om något känns rätt någon gång. Annars duger väl det namn min mamma gav mig :)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

LinaLj
1

Jag tog mig ett magiskt namn när jag började med wicca. Men sedan så blev det inte så mycket använt. Men ju längre tiden går desto mer verkar jag identifiera mig med det namnet och det känns faktiskt helt rätt. Så från att inte alls ha använt det under ett par år så används det flitigt just nu. Kanske behövde jag helt enkelt växa i det, för det är först nu när jag verkligen känner att jag hittat min "vrå" som jag börjat identifiera mig med det…

Blodfot
0

Har nu även hittat ett till, tack vare många tecken och det känns som mig.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!