Total nybörjare
Hej!
Jag är en total nybörjare inom Wicca, och undrar vilka andra gudar som finns förutom Guden och Gudinnan. Var tvungen att fråga, då jag knappt vet nåt alls 
Har smugit runt här ett tag, och tyckte att det var dags att visa sej lite. Inspirerad av tråden "Bilder på era BoS", gjorde jag mej en egen. Eller gjorde och gjorde, jag drogs till en skrivbok inne på affären.
Är det nåt jag bör tänka på? Ritualer, Altaret? Annat?
Tacksam för svar! 
In vestigiis lupi...

Hej BlackSpiritWolf! :) Till en total nybörjare brukar ges rådet (och jag är enig med dem som säger det) att studera, studera, studera. Läs allt du kommer över på hemsidor och i böcker. Läs speciellt de böcker som du ofta ses rekommenderade, och gör dig bekant med vilka författare som bör tas med en nypa salt… Här i forumet har jag sett åtminstone en sådan boktråd. Förutom att läsa; interagera med andra wiccaner, på forum, på möten, på moots. Fråga, diskutera, utforska för att få flera vinklar på det. Wicca är ungefär lika mångfacetterad som dess utövare, och du måste klargöra för dig själv vilken form av Wicca du vill utöva. Vill du t.ex. lära i ett coven eller som solitär? När du börjar få kläm på hur symbolik, myter, korrespondenser och traditioner etc. hänger ihop, föreslår jag att du kan börja tänka på altare, ritualer och högtidsfiranden, så länge som du vet VAD du gör och VARFÖR du gör det. Om du inte tänker på varför, blir det ju bara yta och inget innehåll. Ingen tycker att det är speciellt givande i längden. Boken du har köpt är jättebra för att få koll på dina tankar, var du befinner dig och vad du vill studera mera. Du skulle också kunna skapa ett altare "light" där du ställer saker som representerar ditt sökande. Jag skulle också föreslå att du skulle kunna börja med enkla meditationsformer för att stilla sinnet, det är ganska vanligt. Hoppas det väckte lite tankar. Kram!