Total nybörjare
Hej!
Jag är en total nybörjare inom Wicca, och undrar vilka andra gudar som finns förutom Guden och Gudinnan. Var tvungen att fråga, då jag knappt vet nåt alls 
Har smugit runt här ett tag, och tyckte att det var dags att visa sej lite. Inspirerad av tråden "Bilder på era BoS", gjorde jag mej en egen. Eller gjorde och gjorde, jag drogs till en skrivbok inne på affären.
Är det nåt jag bör tänka på? Ritualer, Altaret? Annat?
Tacksam för svar! 
In vestigiis lupi...

Hej BlackSpiritWolf! :) Till en total nybörjare brukar ges rådet (och jag är enig med dem som säger det) att studera, studera, studera. Läs allt du kommer över på hemsidor och i böcker. Läs speciellt de böcker som du ofta ses rekommenderade, och gör dig bekant med vilka författare som bör tas med en nypa salt… Här i forumet har jag sett åtminstone en sådan boktråd. Förutom att läsa; interagera med andra wiccaner, på forum, på möten, på moots. Fråga, diskutera, utforska för att få flera vinklar på det. Wicca är ungefär lika mångfacetterad som dess utövare, och du måste klargöra för dig själv vilken form av Wicca du vill utöva. Vill du t.ex. lära i ett coven eller som solitär? När du börjar få kläm på hur symbolik, myter, korrespondenser och traditioner etc. hänger ihop, föreslår jag att du kan börja tänka på altare, ritualer och högtidsfiranden, så länge som du vet VAD du gör och VARFÖR du gör det. Om du inte tänker på varför, blir det ju bara yta och inget innehåll. Ingen tycker att det är speciellt givande i längden. Boken du har köpt är jättebra för att få koll på dina tankar, var du befinner dig och vad du vill studera mera. Du skulle också kunna skapa ett altare "light" där du ställer saker som representerar ditt sökande. Jag skulle också föreslå att du skulle kunna börja med enkla meditationsformer för att stilla sinnet, det är ganska vanligt. Hoppas det väckte lite tankar. Kram!

Ah, och på tal om Gudar och Gudinnor så finns det ju åtskilliga. Bara i hinduismen vet man inte ens exakt hur många gudar det finns eftersom många är lokala. Men det kan ju diskuteras hur lämpligt det är att jobba med hinduiska gudomar (eller t.ex. aztekiska eller kristna) inom ett wiccanskt ramverk. Även här måste man som enskild wiccan (eller coven) göra ett val hur man vill närma sig. Ganska många wiccaner vänder sig dock bara till icke namngivna "Guden" och "Gudinnan" som återfinns i myten om årshjulet. Här kan du läsa mer om det: http://www.themystica.com/mystica/articles/w/wiccan_mythos.html Det finns många sätt att tänka kring Guden och Gudinnan och ju längre du vandrar, desto mer kommer du säkert att finna din personliga tolkning. Många vittnar också om att du inte väljer vilka gudar du ska jobba med, de väljer dig.
http://wicca.nu/vadarwicca/gudarna.html
Här är en utmärkt svensk text om Guden och Gudinnan och konceptet kring detta. Det finns egentligen inget rätt eller fel här. Utom möjligen att jag tror aldrig att någon Wiccan skulle säga: "Gud X eller Y är den enda rätta" etc som förekommer i många andra religioner som bara tillber EN gud… Fö så är hur du ser på Gudarnan något högst personligt och något du kan behöva fundera på själv hur du förhåller dig till. Bli inte heller förvånad om du om en tid och bit på vägen kommer att upptäcka att din syn på dem har förändrats och att du kan dra till någon helt annan Gud eller Gudinna!
Me. Myself & My Sims
det korta svaret är att wicca är så pass öppet och flexibelt att du kan tro på/arbeta med/tillbe i princip vilka gudar och gudinnor du vill.
olika traditioner inom wicca vänder sig till olika gudar och har olika uppfattning om dem, men utöver de etablerade traditionerna som fokuserar på specifika gudar och gudinnor finns även många eklektiska wiccaner som inte begränsar sig till ett visst pantheon eller en viss tradition.
det är visserligen i vissa fall kontroversiellt att arbeta med gudar från andra kulturer om man gör det på ett annat sätt än inom ramen för den specifika kulturen, men det är ändå till syvende och sist upp till dig att ta ställning till vad du tror och hur du vill utöva din religion.