Skillnad wicca/häxor ifokus..?
Kan det vara att Häxor är filosofin i allmänhet och att wicca är en inriktning av häxkonst/filosofin, eller..?
jag är relativt ny inom häxkonsten men har gått en ettårig kurs för att lära mig mer, och ni vet ju hur det är: ju mer man vet desto mer invecklat blir det.
Jag gillar wicca så långt jag har läst här på sidan. Den verkar mer "fri"..? Är det så? Att man får känna efter inom sig vad som passar ens egen personlighet, bortsett från den vanliga filosofin då som alla Häxor har gemensamt..?
Det kan ju faktikst vara så också, att man alltid har varit häxa utan att veta om det, alltså man har haft samma tro och syn på tillvaron men inte uppfattat den som någon filosofi, mer än sin egen.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Det finns massor av inriktningar i Wicca och nu även de eklektiska solitära som ju får sin egen syn på det.
Häxkonst är ju själva det magiska arbetet medans wicca kan innehålla både konsten och det spirituella eller endast det senaste.
Och som jag ser det, så är det själva grejen med det att känna sig fri. Att det finns många vägar till det gudomliga, oavsett religion.
Självklart finns det dem som säger at just deras väg är den rätta även här. Men det gäller att läsa allt med lite förnuft och mycket kärlek.

Den här frågan dyker alltid upp titt som tätt. :) visst har häxkonst och Wicca beröringspunkter men de flesta skiljer numera på begreppen. Att definiera häxkonsten och sätta den inom vissa kriterier, är svårt (även om vissa har dragit upp sådana kriterier och tycker sig ha historisk grund för dem). Den är så mångfacetterad och spretig. Detsamma kan i våra dagar också sägas om Wicca. Från att ha varit en någorlunda sammanhållen, initierande tradition som utövades i grupp har den släppts fri på marknaden och skapat mängder med solitära utövare och nya coven som alla förmodligen utövar sin unika blandtradition, med åtminstone en gemensam ram, får man utgå från. En avgörande skillnad mellan häxkonst och Wicca är åtminstone att Wicca har ett tydligt avstamp i historien i och med Gardner (även om han gärna ville framhålla en uråldrig häxkult, så var det han i första hand som sammanförde elementen som kom att bli Wicca). Häxkonsten har ingen tydlig härkomst utan verkar ha funnits i alla tider och i alla kulturer. Min egen definiering måste nog vara att häxkonsten innefattar ockulta metoder för att skapa förändring, medan Wicca snarare är en dedikativ (är det ens ett ord…?), religiös livsväg. Därmed inte sagt att det ena inte kan innefatta det andra…
det som jag ser som den största skillnaden mellan wicca och häxkonst är religionens roll. wicca är en specifik, om än väldigt bred, religion men där magi som regel är en del av världsbilden. häxkonst är inte en religion, utan definieras istället utifrån bruket av magi. även om många Häxor har någon form av religiös tro som de ofta anser tätt knuten till sin uppfattning om magin, är den inte specifik för- eller nödvändig inom häxkonsten.
Håller med #3 Det finns ju wiccaner som inte brukar magi :)
Jag har märkt att på engelska sidor skiljer man på witch, traditionall witch och wiccans. I Sverige är traditionell och nymodern i samma grupp och där verkar många diskussioner bottna.
#3 Bra sagt
Jag säger att häxa är en livsstil, wicca är en religion.
Wiccaner följer högerhandsvägen, om du känner till dessa termer. Nu är jag inte jättepåläst om wicca, så om nån tycker att det bara är helt fel sagt, mina ursäkter.
En häxa däremot kan lika gärna vara på vänsterhandsvägen som högerhandsvägen, eller pendla mellan dem. Ja, även "mittenvägen" finns ju, men personligen vill jag tro att det är något som hör till buddhismen, att andra pendlar mer eller mindre.
#6 det finns Wiccaner som förljer vänsterhandsvägen med "The left hand Path".