Wicca iFokus

Wicca

Etikettritualer-formler-och-cirklar
Läst 4771 ggr
Blodfot
2013-01-25 08:35
2

handfästning

hej, jag och min kille har förlåvat oss! vi både är wicaner och vi vill visa det för gudarna, (är för liten för ett riktigt brölop hihi!) så mon fråga är: hur gör man?

alla tips är välkomna tack för er tid!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[BlueRain]1
2013-01-25 23:05
2

Först av allt, mina gratulationer! :-D

Finns nog många olika varianter på handfästning, men jag och min man gjorde som så att vi lät fläta ett band tillsammans, valde tre färger som vi tyckte var viktiga för oss. De tre flätade banden står för bruden, brudgummen och själva förhållandet. Vi höll det hela väldigt enkelt, det var sommar så vi kunde vara utomhus (och vi slog dessutom ihop det hela med en juridiskt bindande vigsel, så vi hade även en "vanlig" vigselförrättare), mamma band ihop våra händer och sedan hoppade vi också över en kvast, vilket symboliserar en tröskel till det nya livet som partners men också ett slags "nu sopar vi bort det gamla", en renande gest :-)

Det var lite kort iaf, lycka till och grattis igen!

[BlueRain]1
2013-01-25 23:06
3

Ja, alltså, det var handfästning, ett slags bröllop, tänkte att det kunde ge lite inspiration och idéer till att fira er förlovning :-)

BabyDragon
2013-01-26 11:20
3

Låter jättefint. Gifte  mig kyrkligt då det var viktigt för min karl. men har haft svårt att be honom om en handfästning också då han inte vill veta riktigt vad jag "gör" men han tror på att det fungerar. Men Gift inför en gud är ju gift inför alla gudar (enligt mig). Vill bara få in Gudinnan med.

BabyDragon
2013-01-26 11:21
2

TS grattis till förlovningen Glad

Blodfot
2013-01-27 10:58
0
#1 gjorde ni dte innan eller under cermonin då ni fläta bandet?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Blodpudding]
2013-01-28 11:41
0

Kan ni inte se förlovningen som en typ av handfästning? Eftersom ni inte får gifta er lagligt så kan ni ju göra vad som helst egentligen och säga att ni har gjort en handfästning.

Blodfot
2013-01-28 11:50
0

vi vill göra dte riktigt

[Blodpudding]
2013-01-28 11:56
0

#7 Hur menar du med riktigt?

Blodfot
2013-01-28 12:00
0

alltså att vi verkligen visar, inte bara säger, utan visar även!

[Blodpudding]
2013-01-28 12:01
0

#9 Men att byta ringar gör väl det?

Blodfot
2013-01-28 12:03
0

#10, visa gudarna osv…

[BlueRain]1
2013-01-28 13:19
0

#5 Vi gjorde handfästningen vid samma tillfälle som vigseln. Mamma band händerna och sade några ord, sedan tog vigselförrättaren över. Min man är inte wiccan och inte någon annan i släkten heller, så jag ville inte att det wiccanska skulle ta över, bara låta det vara med på ett hörn just för att wicca är en del av mig. Det hela var väldigt enkelt, så att ingen skulle känna sig bortkommen.

Men för att visa gudarna att ni har valt att förena er, kan ni göra som ni vill, slå på stort eller ha det enkelt. En tur ut i skogen, kanske, binda era händer, säga något fint till varandra (som ni även riktar till Gudinnan och Guden) och fira med en picknick? Det ska passa er, göra det som ni tycker om och eller som känns roligt att göra, låt er fantasi guida er :-)

Blodfot
2013-01-28 13:31
0

#12, när gjorde ni bandet, i cerminin eller innan?

[BlueRain]1
2013-02-01 23:48
0

#13 Några dagar innan :-)

Blodfot
2013-02-04 12:07
1

okey tack!

Bara Anna
2013-02-05 11:53
4

För det första: Stort grattis!!!

Sedan: Det finns inte något Rätt eller Fel när det gäller det här! Bara det som känns Bra och Sant för er! Fördelen med vår religion är just att vi inte omger oss med (får jag hoppas) några retliga, snipna Gudar som är petnoga med allt vi gör. Känslan jag har fått är att de är mer lyckliga över ATT vi gör det än HUR….

Men inspiration skadar ju aldrig….. :-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se