Skolarbete
Hej alla!
I skolan har min klass fått en uppgift på SO:n att "besöka" minst ett land i två världsdelar och fördjupa oss i antingen historia, religion eller samhällskunskap.
Vi skall också kunna redovisa källorna/källan och berätta om vi tycker att den är trovärdig och varför.
Jag och min väldigt goda väninna hade tänkt besöka USA och Sverige och fördjupa oss inom Wicca och sedan redovisa det med en muntlig redovisning, inför hela klassen. Och det är klart att vi satsar på högsta betyget, ett A.
Så då undrar jag om ni tycker att det finns något som är viktigt att ha med eller att utelämna eller som vore roligt och bra osv?
Också, om ni har tips på någon hemsida med fakta eller någon facklitteratur som är givande?
Vi har även funderat på att ta fakta härifrån, och jag undrar vad ni tycker om det?
Tips är det jag verkligen är ute efter. Tips och åsikter.
Tack i förhand.
Blessed be!
Elisa
wicca.nu är en bra sida för den som vill ha en introduktion om wicca på svenska tycker jag.
när det gäller att ta fakta härifrån och eftersom du säger att ni ska redovisa källorna, så tycker jag att ni kanske ska överväga VARFÖR ni ska redovisa källorna. kan det vara så att det är tänkt att ni ska visa att ni har en hum om källkritik och vad som är en tillförlitlig källa? i så fall bör ni vara uppmärksamma på att diskussionsforum kan vara problematiska. ni vet ingenting om oss som skriver här, hur kunniga vi egentligen är eller vad vi har för motiv till att skriva det vi skriver. det finns inga som helst garantier för att det man kan läsa här är faktamässigt korrekt eller representativt för wiccaner i allmänhet.
sådant måste man i ofs alltid ta ställning till oavsett om man hämtar information från böcker, hemsidor eller diskussionsforum, men just när det gäller forum bör man vara extra uppmärksam eftersom det är förhållandevis anonymt, lättillgängligt för i princip vem som helst och svårt att veta vem som ligger bakom.
#1 Det har du väldigt rätt om. Det är just det som vi har funderat på och det är förmodligen just därför som vi även skall redovisa det.
Tack för tipset! Ska gå in där genast. :)
#0 Det låter roligt att ni får forska i både Sverige och USA! Jag tror ni kommer hitta en del skillnader i både utövande och attityder, av det intrycket jag har fått att döma. (Det kanske skulle kunna vara något att ha med i studien, rentav?) 
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#3 Det var en mycket bra idé! Tack! ^^